Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Heraldisk debatt
 Ätten Gadolins vapen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jochen
Härold

Germany
310 Posts

Posted - 22 Jun 2008 :  21:24:41  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
Kära vänner,

jag söker blasongen av det finska adliga ätten Gadolins vapen.

Gadolinarna frambragte åtminstone två enastående vetenskapsmän - Jakob och Johan.

Jag skulle gärna vilja teckna en ny version av vapnet für „Escutcheons of Science“.

Vapnen på Finska Riddarhusets hemsida är dock tyvärr ganska mikroskopiska ....

Kan ni hjälpa mig....?

mvh

Jochen

Frank Martinoff
Härold

USA
219 Posts

Posted - 26 Jun 2008 :  08:53:21  Show Profile Send Frank Martinoff a Private Message  Reply with Quote
Hello Jochen,
sorry wasn't able to find the blason,
but once you have found it
please do not forget to include following information!
http://en.wikipedia.org/wiki/Gadolinite

Best of luck,
Frank
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
668 Posts

Posted - 27 Jun 2008 :  21:41:18  Show Profile Send Anders S a Private Message  Reply with Quote
Jag har Granfelts vapenbok, så giv mig några dagar och ha tillförsikt med min data-tumme mitt i handen, så ska vi nog ha något här.

Om nån annan hinner före, så varsågod

Anders Segersven
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
668 Posts

Posted - 29 Jun 2008 :  21:19:19  Show Profile Send Anders S a Private Message  Reply with Quote
Nåja, här igen. Jag har semester och har inte mina böcker genast till hands... Från Finlands Ridderskaps och Adels Vapenbok, H:fors 1888, också känd som Granfelts Vapenbok:

245. Gadolin

Gemensamt ursprung med adel. ätten af Gadolin N:o 180. Domprosten Gustaf Gadolins brorson, generalmajoren, numera generallöjtnanten, professorn Axel Gadolin blef 1871 adlad, 1873 introducerad.

Vapnet: en sköld af silfver fält med en blå balk, belagd med två femuddiga gyllene stjärnor, samt sidosatt, å vänster en chef med en röd ros, å höger med en stuff kristaller ("gadolinit"?). Krönt hjälm; tre hvita plymer ur en grön lagerkrans. Hjälmtäcke blått, af svart foder. Under skölden korsvis två kanoner.

Download Photo/File: Gadolin.jpg
19.86 KB

På samma gång kan vi ta den andra grenen:

180. af Gadolin

Ätten härstammar från prosten i Wirmo, Jakob Gadolin (+ 1758), hvars sonson var domprosten i Åbo, doktor Johan Gadolin (+ 1843); dennes barn adlades 1816 "af Gadolin", introducerades 1819. Familjen utgick 1849. Gemensamt ursprung har adel. ätten Gadolin N:o 245.

Vapnet: en sköld af blått fält; däri en gyllene balk med två blå femuddiga stjärnor belagd, samt sidosatt, uppe å vänster med ett gyllene patriarkalkors, nere å höger med ett enkelt likarmadt gyllene kors. Hjälm med krans och löfvärk blått och guld; tre gyllene ax mellan två blå vingar.

Jag skulle ha haft bild, motsvarande den ovan, men får den inte upplagd. Den är invalid...?

"Chef med röd ros" och "löfvärk" får min fantasi att skapa intressanta bilder...

Lycka till, Jochen. Din heraldiska stil gör säkert underverk med det här. Visa gärna resultatet här.

Anders Segersven

Edited by - Anders S on 29 Jun 2008 21:23:01
Go to Top of Page

Jochen
Härold

Germany
310 Posts

Posted - 29 Jun 2008 :  21:47:37  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Anders S

Visa gärna resultatet här.

Käre Anders,

1000 tack skall du ha !!!!

Och jag skall förstås visa resultatet här så gärna så !

Tack igen

Jochen
Go to Top of Page

Jochen
Härold

Germany
310 Posts

Posted - 29 Jun 2008 :  21:50:55  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
Lieber Frank,

thanks for the link to the gadolinite information -

I'll make sure that Gérard will incorporate that to the Gadolin entry.

tschüß und mach's gut

Jochen
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
2115 Posts

Posted - 29 Jun 2008 :  21:51:23  Show Profile Send Mats Persson a Private Message  Reply with Quote
quote:

Hjälm med krans och löfvärk blått och guld; tre gyllene ax mellan två blå vingar.

Är "krans" här detsamma som vulst? Och "löfvärk" detsamma som hjälmtäcke?
Go to Top of Page

Jochen
Härold

Germany
310 Posts

Posted - 29 Jun 2008 :  21:57:58  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mats Persson

quote:

Hjälm med krans och löfvärk blått och guld; tre gyllene ax mellan två blå vingar.

Är "krans" här detsamma som vulst? Och "löfvärk" detsamma som hjälmtäcke?

Ja, det förmoder jag också

mvh

Jochen
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
668 Posts

Posted - 30 Jun 2008 :  01:06:00  Show Profile Send Anders S a Private Message  Reply with Quote
Ålderdomlig vapenbeskrivning... Ungdom, ni ska inte ta influenser...

Därför har vi utveckling... emot fulländning...

Nej, men riktigt sant, gångna århundradens vapenböcker är fulla med detta. Det motsvarar deras tid. Och sätt att se på världen.

Anders Segersven

Edited by - Anders S on 30 Jun 2008 01:14:26
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
668 Posts

Posted - 30 Jun 2008 :  01:10:02  Show Profile Send Anders S a Private Message  Reply with Quote
Ja, och tack, Jochen, det var så lite så.

Anders Segersven
Go to Top of Page

Jochen
Härold

Germany
310 Posts

Posted - 21 Jul 2008 :  13:41:31  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
Voilà:

http://home.att.net/~numericana/arms/gadolin.htm

mvh

Jochen
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
668 Posts

Posted - 21 Jul 2008 :  15:22:22  Show Profile Send Anders S a Private Message  Reply with Quote
Snyggt! Kanonerna fattas visserligen.

Tack för "crediten" men det var inte min idé att det skulle vara gadolinit. Parentesen (gadolinit?) fanns i originaltexten, faktiskt.

Anders Segersven

Edited by - Anders S on 21 Jul 2008 15:43:38
Go to Top of Page

Jochen
Härold

Germany
310 Posts

Posted - 21 Feb 2009 :  11:07:30  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
Hej,

jag har et nyt projekt - denne gang angår det Hans Christian Ørsted.

Gérard Michon fandt en s/hv-afbildning af H.C.Øs broder Anders Sandøe Ørsteds våben som Elefantridder.

Desværre er billedet af temmelig dårlig kvalitet....

Er der nogen som kunde hjelpe mig videre, med blason eller et billede kanske...?

Et vigtigt spørgsmål er også - hvilken ret at føre våbenet havde nog Hans Christian...?

mvh

Jochen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page