Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nya vapen
 Nytt vapen - Hedlund
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Goldmaker
Novis

Sweden
4 Posts

Posted - 29 Dec 2007 :  23:26:05  Show Profile Send Goldmaker a Private Message  Reply with Quote
Tänkte skaffa ett vapen till familjen som mina söner kan ta över om de vill.
Jag har plöjt igenom alla trådar (Nya vapen) och hittat lite smått och gott att tänka på.

Blasoneringen skulle kunna vara nåt liknande (jag är helt novis):
Sköld: Kluven i guld och rött. På guld en femuddig stjärna i rött. På rött ett uppstiget lejon i guld.
(Kan även tänka mig: Styckad i rött och guld...)
Stjärnans övre udd skall vara lite längre än de övriga fyra. Hade tänkt mig en rätt liten stjärna ganska högt upp.

Hjälmtäcke: Blått och guld.
Det kanske ser konstigt ut med blått och guld mot allt det röda?

Hjälmprydnad: Ett fläkt lejon av guld med röd beväring, i höger tass hållande ett kors av silver, i vänster tass hållande en sköld i silver med bokstaven H i rött.
Bokstaven H får gärna påminna om ett ankarkors i ändarna.

Finns det någon av er proffs (även amatörer är välkomna) som skulle vilja hjälpa till?
Kom gärna med tips på vad som skulle kunna funka bättre.

Tacksam för hjälp
S. Hedlund

Edited by - Goldmaker on 29 Dec 2007 23:35:37

Urban Enell
Härold

108 Posts

Posted - 02 Jan 2008 :  10:42:46  Show Profile Send Urban Enell a Private Message  Reply with Quote
quote:

Sköld: Kluven i guld och rött. På guld en femuddig stjärna i rött. På rött ett uppstiget lejon i guld.
(Kan även tänka mig: Styckad i rött och guld...)
Stjärnans övre udd skall vara lite längre än de övriga fyra. Hade tänkt mig en rätt liten stjärna ganska högt upp.

Alltså antingen kuven i guld vari femuddig stjärna i rött och guld vari uppstigande lejon i rött eller styckad i rött vari uppstigande lejon i guld och guld vari femuddig stjärna i rött. Man kan ange exakt var man vill ha stjärnan i blasoneringen men man kan också utelämna sådana detaljer och bara tala om för den som målar att det ska vara på ett visst sätt. Gör man så har man friheten att senare ändra sig.

quote:

Hjälmtäcke: Blått och guld.
Det kanske ser konstigt ut med blått och guld mot allt det röda?

Som regel låter man tikturen på vapnet gå igen så stränkt taget är det inte nödvändigt att ange denna. Jag vet inte om det är tillåtet att använda helt andra tikturer.

quote:

Hjälmprydnad: Ett fläkt lejon av guld med röd beväring, i höger tass hållande ett kors av silver, i vänster tass hållande en sköld i silver med bokstaven H i rött.
Bokstaven H får gärna påminna om ett ankarkors i ändarna.

Bokstäver är inte tillåtna på vapen. Jag tror också att du får problem om du på detta sätt återger ett vapen du inte har rätt till. Ett vanligt sätt att skapa hjälmprydnaden är att låta symbolerna på skölden gå igen i hjälmprydnaden men det är inget krav.

Edited by - Urban Enell on 02 Jan 2008 10:48:50
Go to Top of Page

Goldmaker
Novis

Sweden
4 Posts

Posted - 03 Jan 2008 :  22:30:20  Show Profile Send Goldmaker a Private Message  Reply with Quote
Tack Urban!

Nu fick jag lite till att fundera på. Men det är väl så det ska vara.
Man ska väl ta tid på sig att försöka hitta fram till det man verkligen vill ha.

Tack igen...
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts

Posted - 06 Jan 2008 :  11:51:20  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Goldmaker

Blasoneringen skulle kunna vara nåt liknande (jag är helt novis):

Typ såhär, menar du? (Man skulle kunna överväga att byta ut stjärnorna mot det heraldikerna kallar en hermin, som ser nästan liknande ut).

Sedan tycker jag att man kanske skulle kunna tänka sig ett H i hjälmprydnaden, men kanske inte på en sköld, utan på en fana - om det verkligen är motiverat alltså.

Edited by - enar on 07 Jan 2008 08:28:58
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page