Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nya vapen
 Nybörjare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Ogge
Novis

Sweden
7 Posts

Posted - 03 Dec 2007 :  11:18:58  Show Profile  Click to see Ogge's MSN Messenger address Send Ogge a Private Message  Reply with Quote
Hej !
Jag e totalt nybörjare på detta och fattar inget av alla ord
som skrivs i detta forum.
Men jag skulle vilja ha ett släktvapen som visar dessa 4 saker.
1.Vi är Vallonier från början.
2.Vi kom till sverige för vi är duktiga smedar.
3.Vårt namn är Modigh så kanske nåt Heraldics märke för modig
4.Och Fotboll är vårt intresse!
Jag skulle bli jätteglad om nån kunde fixa det.

MVH Ogge

Edited by - Ogge on 03 Dec 2007 11:39:43

Alexander
Vapenkung

Sweden
506 Posts

Posted - 03 Dec 2007 :  11:51:25  Show Profile Send Alexander a Private Message  Reply with Quote
- Ett lejon kan symbolisera mod.
- En smideshammare smederna.
- En tupp står för Vallonien.

Ett förlag uppbyggt kring de symbolerna skulle kunna vara:

Sköld: En lejonram inkommande från sinster sköldkant (=höger sida sett från betraktaren) som håller i en smideshammare. Ritar man det lite lagom snyggt så bildas ett V, vilket kan stå för seger alltså det man strävar efter när man sportar.

Hjälmprydnad: Ett uppstigande lejon som håller i en tupp.

--- Alexander ---
Go to Top of Page

Ogge
Novis

Sweden
7 Posts

Posted - 03 Dec 2007 :  11:59:24  Show Profile  Click to see Ogge's MSN Messenger address Send Ogge a Private Message  Reply with Quote
Okej det låter bra.
Go to Top of Page

Ogge
Novis

Sweden
7 Posts

Posted - 03 Dec 2007 :  12:01:01  Show Profile  Click to see Ogge's MSN Messenger address Send Ogge a Private Message  Reply with Quote
Men hur gör man ett Släktvapen?
Go to Top of Page

Ogge
Novis

Sweden
7 Posts

Posted - 03 Dec 2007 :  20:07:30  Show Profile  Click to see Ogge's MSN Messenger address Send Ogge a Private Message  Reply with Quote
Hur lång tid tar det cirka att göra ett släktvapen?
Go to Top of Page

jesper wasling
Moderator

Sweden
1331 Posts

Posted - 04 Dec 2007 :  10:43:07  Show Profile  Visit jesper wasling's Homepage Send jesper wasling a Private Message  Reply with Quote
Man ritar och skissar tills man har fått fram det vapen man vill ha.Sedan tar man kontakt med en heraldiker för att få höra dennes åsikt och blir helt nedslagen för att allt man gjort var fel (så var det för mig och så har jag gjort mot andra nybörjare).

Sedan börjar man om igen med ett färre antal symboler/motiv och färre färger. Kanske har man någon heraldiker som bollplank. Men helst bara en, eller max två, annars upptäcker man snart att ens egna tankar inte blir mycket värda i all diskussion.

Det går ite att säga hur lng tid det tar. Jag har sett på forumet folk som hinner gå igenom mängder med förslag och sedan bestämma sig för ett på några få veckor. För mig tog det betydligt längre tid, flera år faktiskt, innan jag och de som är mig närstående var överens. Därefter prackade vi på idén på övriga släkten *ler*

Med andra ord - låt det tar den tid det tar.

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken

Noli me vocare, ego te vocabo
Go to Top of Page

Ogge
Novis

Sweden
7 Posts

Posted - 04 Dec 2007 :  16:38:55  Show Profile  Click to see Ogge's MSN Messenger address Send Ogge a Private Message  Reply with Quote
Okej men skissar man för hand elr genom datorn? För jag är ingen speciel konstnär men vill bli bra.
Go to Top of Page

jesper wasling
Moderator

Sweden
1331 Posts

Posted - 05 Dec 2007 :  11:57:39  Show Profile  Visit jesper wasling's Homepage Send jesper wasling a Private Message  Reply with Quote
Du kan göra som du vill.
När jag började på 80-talt använde jag kopiatorer och tipex för att få till det, och sedan förbättrade jag teckningarna för hand.

Idag skulle jag ha använt en dator medan andra som är mer fingerfärdiga säkert tecknar för hand.

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken

Noli me vocare, ego te vocabo
Go to Top of Page

Ogge
Novis

Sweden
7 Posts

Posted - 05 Dec 2007 :  16:39:21  Show Profile  Click to see Ogge's MSN Messenger address Send Ogge a Private Message  Reply with Quote
Okej.
Go to Top of Page

Carl-Johan
Persevant

Sweden
64 Posts

Posted - 16 Dec 2007 :  22:55:59  Show Profile  Click to see Carl-Johan's MSN Messenger address Send Carl-Johan a Private Message  Reply with Quote
Det går så fort man vill att det ska gå; om du tittar på tråden Lindholm-Lundgren (mitt vapen)så tog det mig bara drygt en månad och det här med att pracka ppå släkten jag pratade med mina föräldrar om det och några andra mormor och morfar osv sen kan du ju bara göra ett vapen vill dom använda det så får dom och vill de inte anväda det behöver dom inte det

//mvh Carl-Johan
Go to Top of Page

Ogge
Novis

Sweden
7 Posts

Posted - 17 Dec 2007 :  14:25:18  Show Profile  Click to see Ogge's MSN Messenger address Send Ogge a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Carl-Johan

Det går så fort man vill att det ska gå; om du tittar på tråden Lindholm-Lundgren (mitt vapen)så tog det mig bara drygt en månad och det här med att pracka ppå släkten jag pratade med mina föräldrar om det och några andra mormor och morfar osv sen kan du ju bara göra ett vapen vill dom använda det så får dom och vill de inte anväda det behöver dom inte det

//mvh Carl-Johan

Okej
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page