Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nya vapen
 Hjälp en nybörjare på vägen
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

jesper wasling
Moderator

Sweden
1303 Posts

Posted - 07 Nov 2007 :  11:11:15  Show Profile  Visit jesper wasling's Homepage Send jesper wasling a Private Message  Reply with Quote
jag tolkade det mest utifrån det faktum att just det här området förr, fram till förra sekelskiftet, var känt för sina skogsmarker - företrädesvis lövskogar. Lövskogarna sträckte sig då ner till norra Borås, men nu finns de inte kvar (mer än som enstaka reservat, ex i Od)

Men visst kan det vara "vi" också.

Släkt och folk betraktar jag i detta sammanhang som samma sak.

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken

Noli me vocare, ego te vocabo
Go to Top of Page

Kettil
Härold

Sweden
129 Posts

Posted - 07 Nov 2007 :  11:18:42  Show Profile Send Kettil a Private Message  Reply with Quote
ifall Wiggo vill ha färgerna blått/vitt så skulle det kunna se ut på detta sätt:

Download Photo/File: skold_fotboll_bla.JPG
8.63 KB

hälsn
Kettil
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1179 Posts

Posted - 07 Nov 2007 :  11:44:35  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Anders S

Det är väl en tolkningsfråga. Ved är obestridligen skog (tex. Tiveden). Har man möjligen förr uttalat det som Kinnevi?

Uttalat vet jag inte, men enligt NE skrevs det år 1405 Kindewe soknn, men stenkakorna med inspelningarna av uttalet är nog svårlästa idag.

Å andra sidan finns där också Kinne-Vedum någerst i närheten (Götene kommun?) där ortnamnets efterled (1290 Widhemh) är "sammansatt av vidher 'skog' och hem 'boplats', 'gård'".
Go to Top of Page

Anders S
Vapenkung

Finland
573 Posts

Posted - 07 Nov 2007 :  11:58:01  Show Profile Send Anders S a Private Message  Reply with Quote
Otroligt OT, men nu först insåg jag den fulla betydelsen av namnet Vidstige i Sagan om Ringen... Eller?

Anders Segersven
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1436 Posts

Posted - 07 Nov 2007 :  13:10:46  Show Profile Send Mats Persson a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Anders S

nu först insåg jag den fulla betydelsen av namnet Vidstige

Smart. Det var ju Åke Ohlmarks som gjorde den översättningen, och han behärskade naturligtvis fornsvenskan.
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1179 Posts

Posted - 08 Nov 2007 :  13:05:40  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
Hmm, envishet, uppoffring, fotboll, Kinneved... om nu Kinneved betyder släkt + offerplats alt släkt + skog, så är väl ett träd och en (offer)källa rätt bra? Eken får stå för såväl släkt (rötter och släktträd och sånt) som -ved, alltså skog. Och föralldel också uthålligheten. Och om den heraldiska källan (som ju tecknas som en ring med strömmar i) får stå för offret (och självuppoffringen?) kan den ju också stå för fotbollen (som väl var klubbmässigt blå och vit?) om något djur posar lite fotbollsaktigt på den. "Något djur" skulle kunna vara en tjur (för tjurskalliga envisheten) eller liknande.

Typ såhär:

Edited by - enar on 08 Nov 2007 19:33:37
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1179 Posts

Posted - 08 Nov 2007 :  13:07:58  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
Eller samma tema i andra varianter, ex med sjäälvuppoffrande pelikan:

Jag tycker att en fotboll ska vara heraldiskt färgsatt (med rutor eller hermelin e dyl).
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1436 Posts

Posted - 08 Nov 2007 :  16:18:05  Show Profile Send Mats Persson a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by enar

sjäälvuppoffrande pelikan:

Kan man avbilda en pelikan utan ungarna i boet? Det spillda blodet verkar så meningslöst då - och därmed blir den arma pippin inte en symbol för självuppoffring längre, utan bara för slöseri...
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1179 Posts

Posted - 08 Nov 2007 :  17:42:55  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mats Persson

Kan man avbilda en pelikan utan ungarna i boet?

Mjoo... det är väl det som är skillnaden mellan "a pelican in her piety" och "a pelican vulning herself"? Någon sorts förkortning, liksom?

(Fast nu ser jag ju att i just mitt exempel har även vulning-pelikanen ungar, så jag kan ha fel)

Edited by - enar on 09 Nov 2007 08:15:35
Go to Top of Page

Kettil
Härold

Sweden
129 Posts

Posted - 08 Nov 2007 :  21:22:34  Show Profile Send Kettil a Private Message  Reply with Quote
hej!

eftersom Pelikanen med ungar och bo tar ganska mkt "utrymme", så kanske det blir svårt att kombinera med de andra kriterierna, inne i skölden - man skulle istället kunna ha pelikanen som hjälmprydnad, så kan hjälmbindeln få bli boet åt ungarna!

Kettil
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1179 Posts

Posted - 09 Nov 2007 :  08:12:25  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Kettil

hej!

eftersom Pelikanen med ungar och bo tar ganska mkt "utrymme", så kanske det blir svårt att kombinera med de andra kriterierna, inne i skölden - man skulle istället kunna ha pelikanen som hjälmprydnad, så kan hjälmbindeln få bli boet åt ungarna!

Jomenvisst. Om man nu gillar pelikanuppoffringsbilden, den har ju lite kristen slagsida (om mman vill). Annars kan ju (offer)källan i sig räcka för att symbolisera detta.
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1179 Posts

Posted - 09 Nov 2007 :  08:18:59  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
quote:

Mjoo... det är väl det som är skillnaden mellan "a pelican in her piety" och "a pelican vulning herself"? Någon sorts förkortning, liksom?

"When represented as wounding herself, she is vulning; when feeding her young, in her piety."

Go to Top of Page

thomas_falk
Härold

307 Posts

Posted - 21 Nov 2007 :  11:54:47  Show Profile Send thomas_falk a Private Message  Reply with Quote
Mitt udda förslag är baserat på storken oxå
men jag gav storken ett Ormhuvud - Ormen symboliserade vishet från början.

Så en Ormstork hållande en kula

Download Photo/File: Orm_stork.jpg
24.6 KB

Mvh

Thomas Falk, KCStJ
Heraldisk Konstnär
http://www.heraldik.info.se/

Ledamot av SHF
Redaktör för Matrikeln

-- Ars gratia artis --
Go to Top of Page

E.H.
Persevant

65 Posts

Posted - 23 Nov 2007 :  13:29:11  Show Profile Send E.H. a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by thomas_falk

Mitt udda förslag är baserat på storken oxå
men jag gav storken ett Ormhuvud - Ormen symboliserade vishet från början.

Så en Ormstork hållande en kula

Hallå! Det är väl tranan som brukar hålla ett klot? Storken brukar ju ha en orm I munnen.
Go to Top of Page

thomas_falk
Härold

307 Posts

Posted - 30 Nov 2007 :  11:44:45  Show Profile Send thomas_falk a Private Message  Reply with Quote
Brukar.... Skall....

Får inte min stork hålla en kula om han vill...
Skall alltid lejonen vara arga...
Skall man alltid göra som alla andra brukar göra..
som skapas inget nytt...

Think out of the Box - Skrev Volvo men detta är myntat mycket längre tillbax ändå.

Mvh

Thomas Falk, KCStJ
Heraldisk Konstnär
http://www.heraldik.info.se/

Ledamot av SHF
Redaktör för Matrikeln

-- Ars gratia artis --

Edited by - thomas_falk on 30 Nov 2007 11:46:46
Go to Top of Page

jesper wasling
Moderator

Sweden
1303 Posts

Posted - 30 Nov 2007 :  12:26:55  Show Profile  Visit jesper wasling's Homepage Send jesper wasling a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mats Persson

quote:

sjäälvuppoffrande pelikan:

Kan man avbilda en pelikan utan ungarna i boet? Det spillda blodet verkar så meningslöst då - och därmed blir den arma pippin inte en symbol för självuppoffring längre, utan bara för slöseri...

-- Eller kanske en symbol för ungdomar på glid, de där som skär sig eftersom det tar bort den inre smärtan.

Jesper Wasling

Go to Top of Page

Kettil
Härold

Sweden
129 Posts

Posted - 12 Dec 2007 :  15:12:11  Show Profile Send Kettil a Private Message  Reply with Quote
hej!

ser att medlemmen Hans Cappelen (fr Norge) har något som liknar pelikanen på sin sköld (men jag har inte sett blasoneringen).

Men, för att få litet variation på temat, så sökte jag på Google med "uppoffring+symbol" och fick hur många svar som helst (varav de flesta "fel", som vanligt), t.ex. Kristna korset, pilen (odd fellow), biet (N.F:s uggleupplaga) och runorna "g" och "eoh", liksom samurajer, osv.

kanske kan man spinna vidare, utifrån fler symbol-alternativ?

Hälsn/Kettil
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1179 Posts

Posted - 12 Dec 2007 :  16:19:35  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
quote:

ser att medlemmen Hans Cappelen (fr Norge) har något som liknar pelikanen på sin sköld (men jag har inte sett blasoneringen).

http://heraldik.org/vbnrulle/cappelen_hans.html
Go to Top of Page

E.H.
Persevant

65 Posts

Posted - 18 Dec 2007 :  13:45:08  Show Profile Send E.H. a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by thomas_falk

Brukar.... Skall....

Får inte min stork hålla en kula om han vill...
Skall alltid lejonen vara arga...
Skall man alltid göra som alla andra brukar göra..
som skapas inget nytt...

Think out of the Box - Skrev Volvo men detta är myntat mycket längre tillbax ändå.

Klart man skall ksapa nytt. Det är bara det, att i alla heraldiska böcker jag sett, så är det en trana om den håller en kula i klon. Och när man ersätter huvudet med en ormhuvud (vilket är fyndigt) så kan i alla fall inte jag se att det är en stork. Jag tror därför att alla kunniga heraldiker kommer att se en trana med ormhuvud. Visst skall man tänka utanför lådan. Det är bra att testa nya tankar. Men visst måste man kunna ha synpunkter även på det som är nytt.
Go to Top of Page

jesper wasling
Moderator

Sweden
1303 Posts

Posted - 19 Dec 2007 :  10:05:08  Show Profile  Visit jesper wasling's Homepage Send jesper wasling a Private Message  Reply with Quote
quote:

hej!

Men, för att få litet variation på temat, så sökte jag på Google med "uppoffring+symbol" och fick hur många svar som helst (varav de flesta "fel", som vanligt), t.ex. Kristna korset, pilen (odd fellow), biet (N.F:s uggleupplaga) och runorna "g" och "eoh", liksom samurajer, osv.

kanske kan man spinna vidare, utifrån fler symbol-alternativ?

Hälsn/Kettil

-- Hans Cappelens pelikanliknande fågel är just en pelikan som sitter/står i sitt rede.

Jesper Wasling

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page