| Author |
Topic  |
|
|
Borniz
Novis
Sweden
2 Posts |
Posted - 21 Jul 2010 : 09:16:55
|
Min släkt har haft efternamnet Bornholm sedan åtminstone mitten av 1600-talet och lever, vad jag vet, i Sverige, Danmark samt även Nordamerika efter den stora emigrationen. Var, hur och när släkten tog sig namnet torde vara under Hansa-tiden enligt gamla släktsägner.
Av en slump såg jag på internet att ön Bornholm har ett landskapsvapen (se profilbilden). Jag skulle hemskt gärna få veta historian kring deras vapen. T.ex. om det är en slags grip, vad djuret står för m.m. Är det någon som vet? |
|
|
Robert Witting
Persevant

Finland
54 Posts |
|
|
Mikko Lagerspetz
Härold

253 Posts |
Posted - 21 Jul 2010 : 10:48:33
|
quote: Originally posted by Robert Witting
Min gissning är att det är frågan om en lindorm (Wyvern på engelska).
Jämnför med Wendes artilleriregemente som har en lindorm i sitt vapen.
Den finske historikern Matti Klinge skriver i boken Östersjövälden (1984) utförligt bl a om "venderna", ett mytiskt folkslag som tolkades på olika sätt. Lindormen i vapnet visar att de var hedningar, enligt Klinge. I boken finns även underhållande spekulationer om ett forntida "vendiskt" rike, som skulle ha omfattat delar av Finland och Baltikum; några av "venderna" skulle alltså ha varit finnar, ester och livlänningar. Både den danska och den svenske konungen tog "venderna" i sin titulatur, och Bornholms vapen är väl avsett att understryka den danska kungens anspråk på titeln. Det skulle vara intressant att veta när Bornholms vapen togs i bruk. "Från år 1440 känner man till att den danska och svenska konungen Kristoffer av Bajern (Erik av Pommerns systerson) i det fjärde fältet av sitt vapen lät infoga drakemblemet."
Om man inte vill läsa Klinges bok i sin helhet finns på nätet ett referat, skrivet av språkvetaren Mikael Reuter: http://finnpro2000.tripod.com/itameri.htm .
I den bifogade bilden finns en framställning av vapnen för Svea, Göta och Vendes konungariken samt storfurstendömet Finland (från Erik Dahlbergs Suecia antiqua et hodierna, 1667; återges i Klinges bok som är rikligt illustrerad).
Download Photo/File: ÖstersjöväldenCompressed.jpg 235.17 KB |
 |
|
|
Borniz
Novis
Sweden
2 Posts |
Posted - 28 Jul 2010 : 12:30:51
|
Tack så hemskt mycket för informationen. Nu blir det betydligt lättare att forska vidare i ämnet.  |
 |
|
| |
Topic  |
|