| Author |
Topic  |
|
Jochen
Härold

Germany
136 Posts |
Posted - 02 Jul 2010 : 21:55:54
|
quote: Originally posted by Laneryd
Jag ska erkänna att jag inte vet hur det förhåller sig med Skandinavisk Vapenrulla men Statsheraldikerns och SVK:s inställning är tydlig i att naturfärg tillhör heraldikens nedgångsperiod
...som inte är helt korrekt:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rietheim_Scheibler39ps.jpg |
 |
|
|
Bragesjo
Härold

Sweden
188 Posts |
|
|
Laneryd
Härold

176 Posts |
Posted - 02 Jul 2010 : 23:50:01
|
Man kan alltså registrera naturfärg i Skandinaviska Vapenrullan! Då medger jag att det finns undantag för den, om den granskas av vederbörlig expertis.
Men en rulla som vår egen förenings medlemsrulla eller en förteckning av egna antagna vapen utan granskning av erkända experter, kallar inte jag för registrering. |
Edited by - Laneryd on 03 Jul 2010 00:30:07 |
 |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts |
Posted - 03 Jul 2010 : 01:07:38
|
quote: Originally posted by Elias Granqvist
Naturfärg finns alltså i svensk heraldik, Q.E.D.
Hänvisar till mitt första inlägg i denna tråd:
Vill man registrera vapnet i Sverige duger inte naturfärgad.
Jag ska erkänna att jag inte vet hur det förhåller sig med Skandinavisk Vapenrulla men Statsheraldikerns och SVK:s inställning är tydlig i att naturfärg tillhör heraldikens nedgångsperiod
Jodå, Askersunds vapen är registrerat.
Visst, naturfärg må tillhöra heraldikens nedgångsperiod, men det innebär inte att det inte finns. Det finns för övrigt värre saker som har förekommit i vapen. Naturfärg må vara dålig heraldisk stil, men det är inte oheraldiskt.
Elias Granqvist Jur.kand., processförare på Skatteverkets folkbokföringskontor i Stockholm |
 |
|
|
Laneryd
Härold

176 Posts |
Posted - 03 Jul 2010 : 08:55:31
|
Jag väntar med spänning på nästa vapen som i Sverige registreras med "naturlig färg".
Clara Nevéus nämner i den ovannämnda boken angående Askersund:"En viss anknytning till heraldikens regler skedde genom den kungliga fastställelsen år 1948. Egendomligt nog föreslogs ingen ytterligare modernisering i samband med Statens heraldiska nämnds yttrande 1974,..." |
Edited by - Laneryd on 03 Jul 2010 09:10:37 |
 |
|
|
jesper wasling
Moderator

Sweden
1331 Posts |
Posted - 06 Jul 2010 : 20:45:38
|
SVK var inte enig. Det röstades om en naturfärgad arm och det blev 4 mot 3. Det står i Vapenbilden, men minns inte var.
Jag personligen är emot naturfärg överallt utom några få undantag, där hud på människor är ett av dessa.
Jag är också emot att prata om heraldikens nedgångsperiod. Har en konstform levt i 900 år får man nog vara ärlig mot den och säga att varje tid har sin tjusning och sina kråkfötter.
********************* Jesper Wasling sek. SHF - www.heraldik.se Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken Frispråkig heraldiker - http://wasling.blogspot.com Virtuellt hem - www.waslingmedia.se/heraldik.html |
 |
|
|
Laneryd
Härold

176 Posts |
Posted - 06 Jul 2010 : 23:14:33
|
quote: Originally posted by jesper wasling
SVK var inte enig. Det röstades om en naturfärgad arm och det blev 4 mot 3. Det står i Vapenbilden, men minns inte var.
Jag personligen är emot naturfärg överallt utom några få undantag, där hud på människor är ett av dessa.
Jag är också emot att prata om heraldikens nedgångsperiod. Har en konstform levt i 900 år får man nog vara ärlig mot den och säga att varje tid har sin tjusning och sina kråkfötter.
********************* Jesper Wasling sek. SHF - www.heraldik.se Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken Frispråkig heraldiker - http://wasling.blogspot.com Virtuellt hem - www.waslingmedia.se/heraldik.html
Jag har full respekt för att man kan vara för eller emot naturfärg. Jag förstår skälen i båda fallen och anser därför att man inte behöver vara så restriktiv med registreringen, som man är i vårt land. Heraldiken har genomgått olika modeyttringar genom tiderna och med nedgångsperioden menas väl först och främst att man upphörde med det verkliga bruket av sköldarna i riddarspel och endast använde vapenbilderna som representanter och dekorationer i olika sammanhang. Det medförde då att man kunde få svävande figurer som hjälmklenoder, ”megamonstersköldar” och liknande avarter.
Det skulle vara roligt att få veta motiven till undantagen om man är mot naturfärg i princip.
|
Edited by - Laneryd on 06 Jul 2010 23:17:21 |
 |
|
|
Mikko Lagerspetz
Härold

253 Posts |
Posted - 08 Jul 2010 : 11:39:02
|
quote: Originally posted by jesper wasling
Jag personligen är emot naturfärg överallt utom några få undantag, där hud på människor är ett av dessa. /.../
Jag har full respekt för att man kan vara för eller emot naturfärg. Jag förstår skälen i båda fallen /.../
Det skulle vara roligt att få veta motiven till undantagen om man är mot naturfärg i princip.
Människans hud har en så karaktäristisk färg, att t ex den rödhyade vildmannen i svenska Lapplands vapen (se Mats Perssons inlägg den 1 juli) faktiskt ser onaturlig och rentav motbjudande ut. Man undrar vad som hänt med stackars vildmannen.
Det finns antagligen andra exempel (t ex vissa djur) där färgen är så viktig för igenkännandet att man inte kan ersätta naturlig färg med enklare färger.
Jag läste förresten någonstans att om blasoneringen inte anger färg, är föremålet naturfärgat. Känner ni till en sådan tolkning? |
 |
|
|
jesper wasling
Moderator

Sweden
1331 Posts |
Posted - 08 Jul 2010 : 15:10:30
|
Det finns faktiskt ett annat mer mänskligt skäl till att acceptera naturfärg.
Jag tycker att man ska kunna tolka en heraldisk människa lite olika beroende på sammanhang eftersom jag tycker att en människa är något annat än en vanlig symbol. Och visst vet jag att man kan välja att se människan som en symbol som vilken som helst - jag är inte dum - men lite frihet från de strängaste reglerna tycker jag att vi ska kunna tillåta oss. Annars utvecklas heraldiken till något som låter kartan styra verkligheten istället för tvärtom.
********************* Jesper Wasling sek. SHF - www.heraldik.se Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken Frispråkig heraldiker - http://wasling.blogspot.com Virtuellt hem - www.waslingmedia.se/heraldik.html |
 |
|
|
Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1508 Posts |
Posted - 08 Jul 2010 : 17:24:12
|
| Just när det gäller människans hudfärg finns det ju så mycket spänning och symbolik med i bilden. Därför tycker jag att heraldiken skulle bli rikare och mer intressant om man ibland kunde blasonera "en man i naturfärg" - och sedan fick den enskilde konstnären välja om huden ska målas svart eller brun eller grisskär eller vit (eller någon annan nyans). |
 |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts |
Posted - 08 Jul 2010 : 20:09:18
|
quote: Originally posted by Mikko Lagerspetz
Jag läste förresten någonstans att om blasoneringen inte anger färg, är föremålet naturfärgat. Känner ni till en sådan tolkning?
Det kan möjligen stämma på allmänna bilder, men vilken färg är den naturliga för en häroldsbild eller ett fält? I vilket fall som helst bör tinkturen alltid anges, oavsett om den är naturfärg eller inte, annars är blasoneringen ofullständig eftersom ett vapen inte kan sakna tinkturer.
Elias Granqvist Jur.kand., processförare på Skatteverkets folkbokföringskontor i Stockholm |
 |
|
|
Mikko Lagerspetz
Härold

253 Posts |
Posted - 09 Jul 2010 : 22:33:36
|
Jag läste förresten någonstans att om blasoneringen inte anger färg, är föremålet naturfärgat. Känner ni till en sådan tolkning?
/.../ I vilket fall som helst bör tinkturen alltid anges, oavsett om den är naturfärg eller inte, annars är blasoneringen ofullständig eftersom ett vapen inte kan sakna tinkturer.
Det är alltså ditt svar på den ursprungliga frågan (Claus K Berntsen, 30. 6): "Vad jag funderar över är exakt hur specifik man ska vara i blasoneringen, ska man verkligen behöva ange hårfärg? Hud? Jag anser inte det, utifrån flera exempel jag har sett."
Faktum är, att sådana "ofullständiga" blasoneringar finns. Medför det problem, ur praktisk synpunkt? |
 |
|
|
Laneryd
Härold

176 Posts |
Posted - 10 Jul 2010 : 00:01:51
|
quote: Originally posted by Claus K Berntsen
Vad jag funderar över är exakt hur specifik man ska vara i blasoneringen, ska man verkligen behöva ange hårfärg? Hud? Jag anser inte det, utifrån flera exempel jag har sett.
Jag anser inte heller att man måste ange hårfärg eller hud, när man använder naturfärg. Det räcker naturligtvis med ”naturfärgad människa” om man inte vill precisera sig närmare. Men det blir ju ganska godtyckligt för vapenmålaren att avgöra färg på hud och hår i det fallet.
Eftersom jag kan tänka mig, att någon reagerar negativt på "naturfärgad människa" så ligger det kanske något i det, som Mikko Lagerspetz nämner, att om det inte blasoneras någon tinktur så menas naturfärg. |
Edited by - Laneryd on 10 Jul 2010 10:40:00 |
 |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts |
Posted - 10 Jul 2010 : 15:01:57
|
/.../ I vilket fall som helst bör tinkturen alltid anges, oavsett om den är naturfärg eller inte, annars är blasoneringen ofullständig eftersom ett vapen inte kan sakna tinkturer.
Det är alltså ditt svar på den ursprungliga frågan (Claus K Berntsen, 30. 6): "Vad jag funderar över är exakt hur specifik man ska vara i blasoneringen, ska man verkligen behöva ange hårfärg? Hud? Jag anser inte det, utifrån flera exempel jag har sett."
Faktum är, att sådana "ofullständiga" blasoneringar finns. Medför det problem, ur praktisk synpunkt?
Om håfärg och hud inte är angivet till sina egna tinkturer får de förstås anses ha samma tinktur som bilden de är del av, d.v.s. människan i det här fallet. Är tinkturen naturfärg kan dock inte håret anses ha hudfärg bara för det. Naturfärgat är ju, till skillnad från hur de vanligare tinkturerna brukar framställas, inte ett obrutet färgfält i samma nyans hela vägen.
 |
|
|
Laneryd
Härold

176 Posts |
Posted - 10 Jul 2010 : 17:23:37
|
| Om man blasonerar: ”En naturfärgad rödhårig smed ” får man glömma vanligt heraldiskt rött, för det är ju onaturligt! Det tyder i så fall på att han färgar håret. |
Edited by - Laneryd on 10 Jul 2010 17:24:14 |
 |
|
|
Mikko Lagerspetz
Härold

253 Posts |
Posted - 11 Jul 2010 : 11:19:21
|
| En ny aspekt: vi skriver här om (naturfärgad) "människa" eller "smed" osv. Men människor, numera även smeder kan vara både manliga och kvinnliga. Om blasoneringen inte anger kön kan konstnären rita en kvinnlig smed om man så önskar. Eller? |
Edited by - Mikko Lagerspetz on 11 Jul 2010 11:20:41 |
 |
|
|
Laneryd
Härold

176 Posts |
Posted - 11 Jul 2010 : 12:36:04
|
| Naturligheten verkar tämligen oreglerad av de gamla härolderna! |
 |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts |
Posted - 11 Jul 2010 : 22:11:49
|
Om man blasonerar: ”En naturfärgad rödhårig smed ” får man glömma vanligt heraldiskt rött, för det är ju onaturligt!
Ja, men om man blasonerar "en naturfärgad smed med rött hår" är däremot håret riktigt rött och inte bara hårfärgsrött.
 |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts |
Posted - 11 Jul 2010 : 22:13:34
|
En ny aspekt: vi skriver här om (naturfärgad) "människa" eller "smed" osv. Men människor, numera även smeder kan vara både manliga och kvinnliga. Om blasoneringen inte anger kön kan konstnären rita en kvinnlig smed om man så önskar. Eller?
Nja, tveksamt. Precis som med djur är nog människor män i heraldiken om inte annat anges. Därvidlag är inte heraldiken så jämställd.
 |
|
|
enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts |
Posted - 13 Jul 2010 : 21:02:20
|
En ny aspekt: vi skriver här om (naturfärgad) "människa" eller "smed" osv. Men människor, numera även smeder kan vara både manliga och kvinnliga. Om blasoneringen inte anger kön kan konstnären rita en kvinnlig smed om man så önskar. Eller?
Nja, tveksamt. Precis som med djur är nog människor män i heraldiken om inte annat anges. Därvidlag är inte heraldiken så jämställd.
Inte idag, men imorgon om folk bara vågar rita lite friare. |
 |
|
Topic  |
|