Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Heraldisk debatt
 Bruk av människor i hjälmpydnader
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Jochen
Härold

Germany
136 Posts

Posted - 02 Jul 2010 :  21:55:54  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Laneryd

Jag ska erkänna att jag inte vet hur det förhåller sig med Skandinavisk Vapenrulla men Statsheraldikerns och SVK:s inställning är tydlig i att naturfärg tillhör heraldikens nedgångsperiod

...som inte är helt korrekt:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Rietheim_Scheibler39ps.jpg
Go to Top of Page

Bragesjo
Härold

Sweden
188 Posts

Posted - 02 Jul 2010 :  22:40:07  Show Profile  Visit Bragesjo's Homepage  Click to see Bragesjo's MSN Messenger address Send Bragesjo a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by MCS

quote:

Hänvisar till mitt första inlägg i denna tråd:

Vill man registrera vapnet i Sverige duger inte naturfärgad.

These coats of arms must have been registered before the reduction to the fundamental seven tinctures:

http://databas.heraldik.se/DBSlaktvapenGrid.php?ID=3670&
http://databas.heraldik.se/DBSlaktvapenGrid.php?ID=1684&
http://databas.heraldik.se/DBSlaktvapenGrid.php?ID=1660&
http://databas.heraldik.se/DBSlaktvapenGrid.php?ID=822&
http://databas.heraldik.se/DBSlaktvapenGrid.php?ID=783&
http://databas.heraldik.se/DBSlaktvapenGrid.php?ID=358&

This page is not an official register. This database also contains items that has been used as arms without any examining at all. Some arms there are also arms used in fiction. The same thing applies to SHFs members arms, all arms are not examed or registered, they are published since members says they uses these arms. In some cases arms listed in SHF members list did not pass Svensk Vapenregisters view so arms where changed.

Tomas Bragesjö
Programmerare
Schackspelare
Amatör heraldiker
Go to Top of Page

Laneryd
Härold

176 Posts

Posted - 02 Jul 2010 :  23:50:01  Show Profile Send Laneryd a Private Message  Reply with Quote
Man kan alltså registrera naturfärg i Skandinaviska Vapenrullan!
Då medger jag att det finns undantag för den, om den granskas av vederbörlig expertis.

Men en rulla som vår egen förenings medlemsrulla eller en förteckning av egna antagna vapen utan granskning av erkända experter, kallar inte jag för registrering.

Edited by - Laneryd on 03 Jul 2010 00:30:07
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts

Posted - 03 Jul 2010 :  01:07:38  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage  Click to see Elias Granqvist's MSN Messenger address Send Elias Granqvist a Private Message  Reply with Quote
quote:

quote:
Originally posted by Elias Granqvist

Naturfärg finns alltså i svensk heraldik, Q.E.D.

Hänvisar till mitt första inlägg i denna tråd:

Vill man registrera vapnet i Sverige duger inte naturfärgad.

Jag ska erkänna att jag inte vet hur det förhåller sig med Skandinavisk Vapenrulla men Statsheraldikerns och SVK:s inställning är tydlig i att naturfärg tillhör heraldikens nedgångsperiod

Jodå, Askersunds vapen är registrerat.

Visst, naturfärg må tillhöra heraldikens nedgångsperiod, men det innebär inte att det inte finns. Det finns för övrigt värre saker som har förekommit i vapen. Naturfärg må vara dålig heraldisk stil, men det är inte oheraldiskt.

Elias Granqvist
Jur.kand., processförare på Skatteverkets folkbokföringskontor i Stockholm
Go to Top of Page

Laneryd
Härold

176 Posts

Posted - 03 Jul 2010 :  08:55:31  Show Profile Send Laneryd a Private Message  Reply with Quote
Jag väntar med spänning på nästa vapen som i Sverige registreras med "naturlig färg".

Clara Nevéus nämner i den ovannämnda boken angående Askersund:"En viss anknytning till heraldikens regler skedde genom den kungliga fastställelsen år 1948. Egendomligt nog föreslogs ingen ytterligare modernisering i samband med Statens heraldiska nämnds yttrande 1974,..."

Edited by - Laneryd on 03 Jul 2010 09:10:37
Go to Top of Page

jesper wasling
Moderator

Sweden
1331 Posts

Posted - 06 Jul 2010 :  20:45:38  Show Profile  Visit jesper wasling's Homepage Send jesper wasling a Private Message  Reply with Quote
SVK var inte enig. Det röstades om en naturfärgad arm och det blev 4 mot 3. Det står i Vapenbilden, men minns inte var.

Jag personligen är emot naturfärg överallt utom några få undantag, där hud på människor är ett av dessa.

Jag är också emot att prata om heraldikens nedgångsperiod. Har en konstform levt i 900 år får man nog vara ärlig mot den och säga att varje tid har sin tjusning och sina kråkfötter.

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken
Frispråkig heraldiker - http://wasling.blogspot.com
Virtuellt hem - www.waslingmedia.se/heraldik.html
Go to Top of Page

Laneryd
Härold

176 Posts

Posted - 06 Jul 2010 :  23:14:33  Show Profile Send Laneryd a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by jesper wasling

SVK var inte enig. Det röstades om en naturfärgad arm och det blev 4 mot 3. Det står i Vapenbilden, men minns inte var.

Jag personligen är emot naturfärg överallt utom några få undantag, där hud på människor är ett av dessa.

Jag är också emot att prata om heraldikens nedgångsperiod. Har en konstform levt i 900 år får man nog vara ärlig mot den och säga att varje tid har sin tjusning och sina kråkfötter.

Jesper Wasling

Jag har full respekt för att man kan vara för eller emot naturfärg. Jag förstår skälen i båda fallen och anser därför att man inte behöver vara så restriktiv med registreringen, som man är i vårt land.
Heraldiken har genomgått olika modeyttringar genom tiderna och med nedgångsperioden menas väl först och främst att man upphörde med det verkliga bruket av sköldarna i riddarspel och endast använde vapenbilderna som representanter och dekorationer i olika sammanhang. Det medförde då att man kunde få svävande figurer som hjälmklenoder, ”megamonstersköldar” och liknande avarter.

Det skulle vara roligt att få veta motiven till undantagen om man är mot naturfärg i princip.

Edited by - Laneryd on 06 Jul 2010 23:17:21
Go to Top of Page

Mikko Lagerspetz
Härold

253 Posts

Posted - 08 Jul 2010 :  11:39:02  Show Profile  Visit Mikko Lagerspetz's Homepage Send Mikko Lagerspetz a Private Message  Reply with Quote
quote:

quote:
Originally posted by jesper wasling

/.../

Jag har full respekt för att man kan vara för eller emot naturfärg. Jag förstår skälen i båda fallen /.../

Det skulle vara roligt att få veta motiven till undantagen om man är mot naturfärg i princip.

Människans hud har en så karaktäristisk färg, att t ex den rödhyade vildmannen i svenska Lapplands vapen (se Mats Perssons inlägg den 1 juli) faktiskt ser onaturlig och rentav motbjudande ut. Man undrar vad som hänt med stackars vildmannen.

Det finns antagligen andra exempel (t ex vissa djur) där färgen är så viktig för igenkännandet att man inte kan ersätta naturlig färg med enklare färger.

Jag läste förresten någonstans att om blasoneringen inte anger färg, är föremålet naturfärgat. Känner ni till en sådan tolkning?
Go to Top of Page

jesper wasling
Moderator

Sweden
1331 Posts

Posted - 08 Jul 2010 :  15:10:30  Show Profile  Visit jesper wasling's Homepage Send jesper wasling a Private Message  Reply with Quote
Det finns faktiskt ett annat mer mänskligt skäl till att acceptera naturfärg.

Jag tycker att man ska kunna tolka en heraldisk människa lite olika beroende på sammanhang eftersom jag tycker att en människa är något annat än en vanlig symbol.
Och visst vet jag att man kan välja att se människan som en symbol som vilken som helst - jag är inte dum - men lite frihet från de strängaste reglerna tycker jag att vi ska kunna tillåta oss. Annars utvecklas heraldiken till något som låter kartan styra verkligheten istället för tvärtom.

Jesper Wasling
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1508 Posts

Posted - 08 Jul 2010 :  17:24:12  Show Profile Send Mats Persson a Private Message  Reply with Quote
Just när det gäller människans hudfärg finns det ju så mycket spänning och symbolik med i bilden. Därför tycker jag att heraldiken skulle bli rikare och mer intressant om man ibland kunde blasonera "en man i naturfärg" - och sedan fick den enskilde konstnären välja om huden ska målas svart eller brun eller grisskär eller vit (eller någon annan nyans).
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts

Posted - 08 Jul 2010 :  20:09:18  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage  Click to see Elias Granqvist's MSN Messenger address Send Elias Granqvist a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mikko Lagerspetz

Jag läste förresten någonstans att om blasoneringen inte anger färg, är föremålet naturfärgat. Känner ni till en sådan tolkning?

Det kan möjligen stämma på allmänna bilder, men vilken färg är den naturliga för en häroldsbild eller ett fält? I vilket fall som helst bör tinkturen alltid anges, oavsett om den är naturfärg eller inte, annars är blasoneringen ofullständig eftersom ett vapen inte kan sakna tinkturer.

Elias Granqvist
Go to Top of Page

Mikko Lagerspetz
Härold

253 Posts

Posted - 09 Jul 2010 :  22:33:36  Show Profile  Visit Mikko Lagerspetz's Homepage Send Mikko Lagerspetz a Private Message  Reply with Quote
quote:

quote:

/.../ I vilket fall som helst bör tinkturen alltid anges, oavsett om den är naturfärg eller inte, annars är blasoneringen ofullständig eftersom ett vapen inte kan sakna tinkturer.

Det är alltså ditt svar på den ursprungliga frågan (Claus K Berntsen, 30. 6): "Vad jag funderar över är exakt hur specifik man ska vara i blasoneringen, ska man verkligen behöva ange hårfärg? Hud?
Jag anser inte det, utifrån flera exempel jag har sett."

Faktum är, att sådana "ofullständiga" blasoneringar finns. Medför det problem, ur praktisk synpunkt?
Go to Top of Page

Laneryd
Härold

176 Posts

Posted - 10 Jul 2010 :  00:01:51  Show Profile Send Laneryd a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Claus K Berntsen

Vad jag funderar över är exakt hur specifik man ska vara i blasoneringen, ska man verkligen behöva ange hårfärg? Hud?
Jag anser inte det, utifrån flera exempel jag har sett.

Jag anser inte heller att man måste ange hårfärg eller hud, när man använder naturfärg. Det räcker naturligtvis med ”naturfärgad människa” om man inte vill precisera sig närmare. Men det blir ju ganska godtyckligt för vapenmålaren att avgöra färg på hud och hår i det fallet.

Eftersom jag kan tänka mig, att någon reagerar negativt på "naturfärgad människa" så ligger det kanske något i det, som
Mikko Lagerspetz nämner, att om det inte blasoneras någon tinktur så menas naturfärg.

Edited by - Laneryd on 10 Jul 2010 10:40:00
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts

Posted - 10 Jul 2010 :  15:01:57  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage  Click to see Elias Granqvist's MSN Messenger address Send Elias Granqvist a Private Message  Reply with Quote
quote:

quote:

quote:

/.../ I vilket fall som helst bör tinkturen alltid anges, oavsett om den är naturfärg eller inte, annars är blasoneringen ofullständig eftersom ett vapen inte kan sakna tinkturer.

Det är alltså ditt svar på den ursprungliga frågan (Claus K Berntsen, 30. 6): "Vad jag funderar över är exakt hur specifik man ska vara i blasoneringen, ska man verkligen behöva ange hårfärg? Hud?
Jag anser inte det, utifrån flera exempel jag har sett."

Faktum är, att sådana "ofullständiga" blasoneringar finns. Medför det problem, ur praktisk synpunkt?

Om håfärg och hud inte är angivet till sina egna tinkturer får de förstås anses ha samma tinktur som bilden de är del av, d.v.s. människan i det här fallet. Är tinkturen naturfärg kan dock inte håret anses ha hudfärg bara för det. Naturfärgat är ju, till skillnad från hur de vanligare tinkturerna brukar framställas, inte ett obrutet färgfält i samma nyans hela vägen.

Elias Granqvist
Go to Top of Page

Laneryd
Härold

176 Posts

Posted - 10 Jul 2010 :  17:23:37  Show Profile Send Laneryd a Private Message  Reply with Quote
Om man blasonerar: ”En naturfärgad rödhårig smed ” får man glömma vanligt heraldiskt rött, för det är ju onaturligt! Det tyder i så fall på att han färgar håret.

Edited by - Laneryd on 10 Jul 2010 17:24:14
Go to Top of Page

Mikko Lagerspetz
Härold

253 Posts

Posted - 11 Jul 2010 :  11:19:21  Show Profile  Visit Mikko Lagerspetz's Homepage Send Mikko Lagerspetz a Private Message  Reply with Quote
En ny aspekt: vi skriver här om (naturfärgad) "människa" eller "smed" osv. Men människor, numera även smeder kan vara både manliga och kvinnliga. Om blasoneringen inte anger kön kan konstnären rita en kvinnlig smed om man så önskar. Eller?

Edited by - Mikko Lagerspetz on 11 Jul 2010 11:20:41
Go to Top of Page

Laneryd
Härold

176 Posts

Posted - 11 Jul 2010 :  12:36:04  Show Profile Send Laneryd a Private Message  Reply with Quote
Naturligheten verkar tämligen oreglerad av de gamla härolderna!
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts

Posted - 11 Jul 2010 :  22:11:49  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage  Click to see Elias Granqvist's MSN Messenger address Send Elias Granqvist a Private Message  Reply with Quote
quote:

Om man blasonerar: ”En naturfärgad rödhårig smed ” får man glömma vanligt heraldiskt rött, för det är ju onaturligt!

Ja, men om man blasonerar "en naturfärgad smed med rött hår" är däremot håret riktigt rött och inte bara hårfärgsrött.

Elias Granqvist
Go to Top of Page

Elias Granqvist
Moderator

Sweden
822 Posts

Posted - 11 Jul 2010 :  22:13:34  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage  Click to see Elias Granqvist's MSN Messenger address Send Elias Granqvist a Private Message  Reply with Quote
quote:

En ny aspekt: vi skriver här om (naturfärgad) "människa" eller "smed" osv. Men människor, numera även smeder kan vara både manliga och kvinnliga. Om blasoneringen inte anger kön kan konstnären rita en kvinnlig smed om man så önskar. Eller?

Nja, tveksamt. Precis som med djur är nog människor män i heraldiken om inte annat anges. Därvidlag är inte heraldiken så jämställd.

Elias Granqvist
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts

Posted - 13 Jul 2010 :  21:02:20  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
quote:

quote:

Nja, tveksamt. Precis som med djur är nog människor män i heraldiken om inte annat anges. Därvidlag är inte heraldiken så jämställd.

Inte idag, men imorgon om folk bara vågar rita lite friare.
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page