Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nya vapen
 Nytt vapen Boström
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 24 May 2010 :  11:43:17  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:01:13
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Härold

Sweden
281 Posts

Posted - 24 May 2010 :  13:19:11  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Morris

Tack för att du orkat skriv om blasoneringen ännu en gång!
Då vapnet är heraldiskt okey, så är det härmed antaget.
Nu är jag dock rådvill om hur jag skall komma vidare med att komponera ett fullt vapen, med hjälmtäcke,vulst och hjälmprydnad?
Skall även dessa delar med i blasoneringen? När är det dags att söka kontakt med någon konstnär/heraldiker för att få vapnet uppmålat och digitaliserat?

Ja, även hjälmtäcket och hjälmprydnaden ska med i blasoneringen.
Kontakt med konstnär kan med fördel vänta tills vapnet är registrerat hos Svenska Vapenkollegiet, www.heraldik.se/svk, för att säkerställa att inte annan har bättre rätt till vapnet. Troligtvis är det unikt, men man vet ju aldrig vad som gömmer sig i nära 800 år med heraldik...

Claus K Berntsen
Vice ordförande SHF - www.heraldik.se
Ledamot SHS - www.heraldik.org
Sekreterare SHL - www.heraldik.org/shl.html
Ansvarig AfKH

"Dominus illuminatio mea"
Go to Top of Page

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 24 May 2010 :  15:28:13  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:01:27
Go to Top of Page

Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts

Posted - 24 May 2010 :  16:17:53  Show Profile Send Stefan Rundström a Private Message  Reply with Quote
Kan försöka hinna med en enklare skiss på fullt vapen. Det blir i paint, men duger nog gott för SVK registering. Sedan är det bara att kontakta en professionell heraldisk konstnär ex T.Falk el D.Zovko för en vacker uppritning när allt är klart. I den heraldiska databasen Källan finns ett vapen med björnspjut, vapen Espmark -
I blått fält ett bjälkvis ställt björnspjut stucket genom en stolpvis ställd kornkärve av guld.

Den fulla blasonering kan låta så här

Sköld: I ett fält av silver två uppskjutande korslagda blå björnspjut, åtföljda på vardera sida och nedan av en blå 4-uddig stjärna, däröver en av en vågskura bildad blå ginstam belagd med en 4-uddiga stjärna av guld.

Hjälmtäcke: Blått fodrat med silver/guld

Hjälmprydnad: En blå uppskjutande björnlabb med röd beväring hållande en lax av guld.

quote:

Jag känner fortfarande att förslaget med en björnram som håller en lax är rätt. Även Jörgens ide är intressant! Vet bara inte hur jag skall få till detta rent praktiskt, inte tillräckligt händig med datorn

moriturus te salutat

aka Draklo

Barba non facit philosophum

Edited by - Stefan Rundström on 24 May 2010 16:27:19
Go to Top of Page

Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts

Posted - 24 May 2010 :  21:00:09  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply with Quote
Gjorde en någorlunda "snabb" skiss... klippte lite och använde lite eget ritat.

Istället för en labb -blev det två..
Ska se om jag kan göra en variant med björnhuvudet o fisken i munnen.

Robustus sicut quercus
Brothers in Arms *****
Go to Top of Page

Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts

Posted - 24 May 2010 :  21:31:09  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply with Quote
Och så här kan det se ut med ex. ett björnhuvud med "firren" i munnen.

Robustus sicut quercus
Brothers in Arms *****
Go to Top of Page

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 25 May 2010 :  10:36:12  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:01:46
Go to Top of Page

Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts

Posted - 25 May 2010 :  11:59:37  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply with Quote
quote:

Wow! Vapnet med två björnramar som håller en lax är helt rätt
Kanske man kan få till firren som en "båge" så han inte ser så lessen ut Tycker också om när man ser hela vapnet rakt framifrån

moriturus te salutat

Något sådant här kanske..

Robustus sicut quercus
Brothers in Arms *****
Go to Top of Page

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 25 May 2010 :  12:34:57  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:02:04
Go to Top of Page

Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts

Posted - 25 May 2010 :  13:02:52  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply with Quote
quote:

Precis så! Jag skulle bara vilja att laxen var i silver och, hjälmtäcket blått fodrat med silver

moriturus te salutat

Voila!!

Robustus sicut quercus
Brothers in Arms *****
Go to Top of Page

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 25 May 2010 :  13:15:30  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:02:18
Go to Top of Page

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 25 May 2010 :  14:11:47  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:02:34
Go to Top of Page

Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts

Posted - 25 May 2010 :  18:32:38  Show Profile Send Stefan Rundström a Private Message  Reply with Quote
Om du är nöjd med vapnet så kan du skicka in denna teckning som Jörgen har gjort för SVK registering innan du ber om en proffs uppteckning. Tack för ett gott samarbete Jörgen, bra jobbat.

Du kanske vill ha en blasonering

Sköld: I ett fält av silver två uppskjutande korslagda blå björnspjut, åtföljda på vardera sida och nedan av en blå 4-uddig stjärna, däröver en av en vågskura bildad blå ginstam belagd med en 4-uddiga stjärna av guld.

Hjälmtäcke: Blått fodrat med silver.

Hjälmprydnad: Två blå uppskjutande björnlabbar med röd beväring hållande en lax av silver med röda fenor.

quote:
Originally posted by Jörgen

quote:

Precis så! Jag skulle bara vilja att laxen var i silver och, hjälmtäcket blått fodrat med silver

moriturus te salutat

Voila!!

Robustus sicut quercus
Brothers in Arms *****

aka Draklo

Edited by - Stefan Rundström on 25 May 2010 18:40:30
Go to Top of Page

Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts

Posted - 25 May 2010 :  19:03:15  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply with Quote
Tack Stefan!
Ser fram emot fortsatt gott samarbete.

Roligt att Morris blev nöjd och självklart ska han använda
min bild för registreringen.

Robustus sicut quercus
Brothers in Arms *****
Go to Top of Page

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 26 May 2010 :  09:28:32  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:02:58
Go to Top of Page

Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts

Posted - 26 May 2010 :  10:02:03  Show Profile Send Stefan Rundström a Private Message  Reply with Quote
Varsågod, det är därför vi är här och tack själv att du tog hänsyn till heraldiken.

Förresten vilken konstnär valde du?

Blasoneringen

Hjälmtäcke: Blått fodrat med silver.

Hjälmprydnad: Två blå uppskjutande björnlabbar med röd beväring hållande en lax av guld med röda fenor.

quote:

Jag vill tacka Er som hjälpt till med att skapa mitt vapnen, särskilt Stefan och Jörgen Utan hjälp från Er hade det nog inte blivit något vapen denna gången heller! Vill även tacka för att jag får använda den färdiga bilden!Så här blev slut resultatet, ändrade från silver till guld i "firren"! ( Har även ändrat i blasoneringen)Återigen tusen Tack

moriturus te salutat

aka Draklo

Edited by - Stefan Rundström on 26 May 2010 10:04:28
Go to Top of Page

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 26 May 2010 :  12:49:14  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:03:12
Go to Top of Page

Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts

Posted - 26 May 2010 :  15:42:53  Show Profile Send Stefan Rundström a Private Message  Reply with Quote

aka Draklo

Go to Top of Page

Morris
Persevant

Sweden
62 Posts

Posted - 27 May 2010 :  09:40:49  Show Profile Send Morris a Private Message  Reply with Quote
x

Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:03:23
Go to Top of Page

Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts

Posted - 27 May 2010 :  10:47:34  Show Profile Send Jörgen a Private Message  Reply with Quote
quote:

Behöver nog lite hjälp till! Hur skall man formulera vem och vilka som får använda/ärva/ det nya vapnet? Jag tänkte att mina egna (eventuella)barn/fru osv, och min syster och hennes barn osv.

moriturus te salutat

I registreringsformuläret står det följande.

Eventuellt medgivande till andra att föra samma vapen:
(Namn på vilka personer eller släktgrenar detta avser)

Här anger Du de som förutom Dig, får använda vapnet.
Om Du vill hålla detta öppet för framtiden kan man
lägga till -efterlevande till ???? och Övrig släkt efter överenskommelse.

Själv angav jag under "Uppgift om äldste kända agnatiske stamfader" Min Farfars far.. Född/Död
Och under "Eventuellt medgivande till andra att föra samma vapen"
Angav jag min bror, övrig släkt efterlevande till min Farfars far, efter överenskommelse.

Robustus sicut quercus
Brothers in Arms *****
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page