| Author |
Topic  |
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 15:00:15
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:59:21 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 20:17:55
|
Och då ska du inte ha en sjöjungfru, det viktigsate är att du vet vad som betyder vad.
Stjärnorna är inga problem att byta ut, men spjutens position är bestämd av blasoneringen så där är det mer en deal med konstnären att han ritar dem lite nersänka isf.
Den blasonering som jag har tänkt på 1:a låter så här - I ett fält av silver två genomgående korslagda blå björnspjut och däröver en av en vågskura bildad blå ginstam av guld belagd med tre 4-uddiga stjärnor av silver.
Kan korta ner blasoneringen med att bara skriva silver istället för i ett fält......
Hjälmprydnaden skulle var cool med en björnlabb som greppar en lax
quote: Originally posted by Morris
Jag tycker att den första av skisserna med två korslagda björnspjut är väldigt nära vad jag skulle vilja utrycka i mitt vapen ! Det är två saker som jag skulle vilja "ändra" dels skulle jag vilja använda fyruddiga stjärnor och om det är möjligt att björnspjuten korsar varandra längre "ner". Jag vill inte ha en sjöjungfru som symbol för min dotter utan känner att det blir renare med stjärnorna.
Många tack så långt C-J
morituri te salutant
************************ aka Draklo
Barba non facit philosophum |
 |
|
|
Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 21:03:14
|
quote: Originally posted by Stefan Rundström
Den blasonering som jag har tänkt på 1:a låter så här - I ett fält av silver två genomgående korslagda blå björnspjut och däröver en av en vågskura bildad blå ginstam av guld belagd med tre 4-uddiga stjärnor av silver.
Barba non facit philosophum
Genomgående? Varför inte bara "korslagda blå björnspjut" ?
[Robustus sicut quercus Brothers in Arms ***** |
Edited by - Jörgen on 20 May 2010 21:03:52 |
 |
|
|
MCS
Härold

USA
142 Posts |
|
|
enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 23:15:30
|
quote: Originally posted by MCS

"...night fever, night fever..."
|
 |
|
|
MCS
Härold

USA
142 Posts |
|
|
enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 23:49:32
|
| Hoppas att du ursäktar mitt Travoltapåhopp, MCS; jag tycker att alla dina förslag är väldigt fina. |
 |
|
|
MCS
Härold

USA
142 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 23:55:16
|
quote: Originally posted by enar
Hoppas att du ursäktar mitt Travoltapåhopp, MCS; jag tycker att alla dina förslag är väldigt fina.
goda idéer kräver ibland många försök ...
----------------------------------------- Michael Swanson FI DNA Project -- My COA -- About my COA |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 21 May 2010 : 09:09:43
|
Pinsamt såg att jag skrev fel i blasoneringen, det ska inte stå genomgående så vi gör en ny blasonering: I ett fält av silver två uppskjutande korslagda blå björnspjut och däröver en av en vågskura bildad blå ginstam belagd med tre 4-uddiga stjärnor av silver.
quote: Originally posted by Jörgen
[Robustus sicut quercus Brothers in Arms *****
Edited by - Stefan Rundström on 21 May 2010 09:57:55 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 21 May 2010 : 09:24:23
|
Genomgående är också helt fel och ändrat , men vad jag vill undvika är att spjuten ritas hela som det kan bli om blasoneringen beskriver spjuten som bara korslagda. Och det blir en större effekt att det är kraftiga och dödade spjut av att "sänka in dem" i sköldkanten, annars kan det bli lite tandpetare av det hela .
quote: Originally posted by Jörgen
[Robustus sicut quercus Brothers in Arms *****
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 21 May 2010 : 09:38:55
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:59:43 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 21 May 2010 : 10:00:05
|
Tror att jag fick lite hjärnsläpp igår 
I ett fält av silver två uppskjutande korslagda blå björnspjut och däröver en av en vågskura bildad blå ginstam belagd med tre 4-uddiga stjärnor av silver.´
Då är du framme Dina nya idéer funkar också bra, den andra med 2 stjärnor blir det lite lediga ytor, men det är inte hela världen
Du kanske vill ha dem blasonerade, förhoppningsvis utan klåperi 

I ett fält av silver två uppskjutande korslagda blå björnspjut, åtföljda på vardera sida och nedan av en blå 4-uddig stjärna, däröver en av en vågskura bildad blå ginstam belagd med en 4-uddiga stjärna av silver.

I ett fält av silver två uppskjutande korslagda blå björnspjut åtföljd nedan av en blå 4-uddig stjärna och däröver en av en vågskura bildad blå ginstam belagd med en 4-uddiga stjärnor av silver.´
Vill inte stressa dig, men har du funderat något mer på hjälmprydnad?
Nu kommer alla heraldikers verkliga mardröm eller fobi , satt återigen vid igår kväll och klippte och klistrade vid datorn. Jag har använt Stefans förslag och bara flyttat stjärnorna "lite"! Om något av de två vapen jag knåpat ihop inte är en heraldisk härdsmälta, så känns det som om jag är framme Det fanns en sak i ditt förslag till blasonering, Stefan, som jag kände mig osäker på det står, av GULD belagd, vad är det som skall vara guld? Jag har tänkt att "allt" på vapen skölden skall vara i blått och silver
Carl-Johan

Edited by - Stefan Rundström on 21 May 2010 10:48:50 |
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 21 May 2010 : 11:32:35
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:59:58 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 21 May 2010 : 11:45:35
|
Laxen är så perfekt för Boström så det nästan är oförskämt och bäst tror jag om det bara är en labb
Återigen Tack för hjälpen! Har blivit lite osäker på vilken typ av stjärna jag vill använda, får fundera lite När det gäller hjälm prydnaden har jag hela tiden tyckt att Stefans förslag med en ( två? ) björnramar som håller en lax är rätt väg, kanske man kan byta laxen mot ett björnspjut eller stjärna. Såg även någonstans att man använde en "hel" björn och lät skinnet gå ner som hjämtäcke . Jag kan inte laborera med hjälmprydnad själv, då mina data kunskaper inte räcker till för att rita upp sådana figurer.
Carl-Johan
 |
|
|
Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts |
Posted - 21 May 2010 : 22:19:12
|
Återigen Tack för hjälpen! Har blivit lite osäker på vilken typ av stjärna jag vill använda, får fundera lite När det gäller hjälm prydnaden har jag hela tiden tyckt att Stefans förslag med en ( två? ) björnramar som håller en lax är rätt väg, kanske man kan byta laxen mot ett björnspjut eller stjärna. Såg även någonstans att man använde en "hel" björn och lät skinnet gå ner som hjämtäcke . Jag kan inte laborera med hjälmprydnad själv, då mina data kunskaper inte räcker till för att rita upp sådana figurer.
Carl-Johan
Lekstugan var framme.. Tänkte att kanske ett björnhuvud med en lax i munnen kanske är lite "spännande". 
Så här blev min tanke.
Download Photo/File: Bear-with-fish.gif 14.64 KB
Robustus sicut quercus Brothers in Arms ***** |
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 24 May 2010 : 09:37:58
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:00:14 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 24 May 2010 : 10:22:06
|
Så guld slank in iaf Det finns de som inte gillar att man har ex två olika metaller eller färger, men jag är inte en av dem så länge det bara är 3 olika tinktuer i vapnet. Blir det fler så är det inte så snyggt längre.
Den nya blasoneringen skulle lyda så här - I ett fält av silver två uppskjutande korslagda blå björnspjut, åtföljda på vardera sida och nedan av en blå 4-uddig stjärna, däröver en av en vågskura bildad blå ginstam belagd med en 4-uddiga stjärna av guld.
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 24 May 2010 : 10:37:21
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 15:00:27 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 24 May 2010 : 11:19:12
|
Du har inte gjort något heraldiskt övertramp, det vimlar av "trikolorer" så det är lugnt.
Om mitt val av guld i stjärnan är ett heraldisk övertramp, enligt de heraldiska reglerna, så ändrar jag det naturligtvis till silver! Om det bara är så att en del TYCKER, så skulle jag vilja behålla guldet i den stjärnan för att särskilja den från de andra stjärnorna. Jag tänkte att den skulle symboliser min dotter(döda) som jag spridit i en ström. De andra tre stjärnorna symboliserar tre nu levande personer.
moriturus te salutat
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 24 May 2010 : 11:40:22
|