| Author |
Topic  |
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 11 May 2010 : 15:02:44
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:55:38 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 12 May 2010 : 09:51:43
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:56:31 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 12 May 2010 : 12:39:14
|
Rent spontat så tänker jag på laxar! Din skiss går att bygga vidare på ex så kan du göra så som nedan, så blir det inte så rörigt.
Download Photo/File: boström.JPG 8.45 KB quote: Originally posted by Morris
Hej, jag skulle gärna ha hjälp med förslag på ett vapen som passar med namnet Boström, Norrland och björnjakt! Med tinkturerna blått och silver. M.V.H Carl-Johan Boström
************************ aka Draklo
Barba non facit philosophum |
 |
|
|
MCS
Härold

USA
142 Posts |
|
|
thomas_falk
Härold

307 Posts |
Posted - 12 May 2010 : 17:18:32
|
Jag var inne på Stefans linje
Spjutet eftersom det var det mest utmanande sättet att fälla en björn.

Enkel, perfekt, helt enkelt perfekt
quote: Originally posted by Stefan Rundström
Rent spontat så tänker jag på laxar! Din skiss går att bygga vidare på ex så kan du göra så som nedan, så blir det inte så rörigt.
Download Photo/File: boström.JPG 8.45 KB quote: Originally posted by Morris
Hej, jag skulle gärna ha hjälp med förslag på ett vapen som passar med namnet Boström, Norrland och björnjakt! Med tinkturerna blått och silver. M.V.H Carl-Johan Boström
Barba non facit philosophum
Mvh
Thomas Falk, Heraldisk Konstnär http://www.heraldik.info.se/ http://coatofarm.blogspot.com/ http://heraldiksv.wordpress.com/
 Ledamot av SHF -- Ars gratia artis -- -- Maior e longinquo reverentia -- |
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 17 May 2010 : 10:06:51
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:57:02 |
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 17 May 2010 : 15:03:03
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:57:25 |
 |
|
|
Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts |
Posted - 17 May 2010 : 15:45:14
|
Kunde inte låta bli att leka lite..  ** Sade pling i hjärnan ... En uppdatering av samma bild.

[Robustus sicut quercus Brothers in Arms ***** |
Edited by - Jörgen on 17 May 2010 15:50:12 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 17 May 2010 : 18:00:14
|
Absolut, som hjälmprydnad kan du ha en "hoppade" lax eller en björnlabb som håller en lax så får du in Boström, bo (i) ström.
För att få in en stjärna kan man dela vapnet med vågskura, men då blir spjutet lite mindre. Vad man kan göra för att fylla ut ytan är att göra spjutspetsen överdrivet stor och bara ha lite av skaftet. Eller så kan man sätta spjutet i en post.
quote: Originally posted by Morris
Glömde att fråga dig, Stefan Rundström om det är 0K att jag använder ditt förslag som grund för mitt vapen? Skulle gärna vilja få kontakt med någon som kan hjälpa mig att skapa ett komplett vapen!
MVH
Carl-Johan
Edited by - Stefan Rundström on 17 May 2010 18:08:47 |
 |
|
|
sverre
Härold

Sweden
139 Posts |
Posted - 18 May 2010 : 09:11:05
|
... som hjälmprydnad kan du ha en "hoppade" lax
En hoppande lax skulle lossna från hjälmen och ramla ner till marken. En annan sak som många missar är att hjälmprydnader, till skillnad från själva vapenbilden, måste se bra ut från alla vinklar.
En bra tummregel när man designar hjälmprydnad är att tänka sig hur det blir om man bygger hjälmprydnaden i till exempel papier maché och applicerar på en riktig hjälm.
|
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 18 May 2010 : 09:39:16
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:57:46 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 18 May 2010 : 11:31:46
|
Med hoppande lax menar jag en krökt lax kropp typ som ett C på hjälmduken. Ja jag förstår hur du menar och kan hålla med dig till en viss del, men ska man tänka så att hjälmprydnaden ska se vacker ut från alla vinklar så ryker alla raka saker ex svärd på högkant och alla vingar utan kropp och många fler.
quote: Originally posted by sverre
... som hjälmprydnad kan du ha en "hoppade" lax
En hoppande lax skulle lossna från hjälmen och ramla ner till marken. En annan sak som många missar är att hjälmprydnader, till skillnad från själva vapenbilden, måste se bra ut från alla vinklar.
En bra tummregel när man designar hjälmprydnad är att tänka sig hur det blir om man bygger hjälmprydnaden i till exempel papier maché och applicerar på en riktig hjälm.
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 18 May 2010 : 11:52:57
|
Jag beklagar!
Ja visst kan jag göra några skisser åt dig, får man fråga vad din dotter hette så jag kan hitta nått att symbolisera henne med.
Hej, jag får tacka igen för alla råd, jag har tänkt att mitt blivande vapen skall vara ganska "stramt" och enkelt, tycker att ditt förslag Stefan låter intressant! Vad jag skulle vilja fånga i vapnet är att jag hadde en dotter som dog som jag strödde askan efter över en vattenström, kanske man kunde ha en symbol för detta i ström skuran? Jag undrar om du Stefan, har tid och lust att ge ett utkast på ditt förslag till vapen? Jag är själv en klåpare på att rita och använda dator!
MVH Carl-Johan
morituri te salutant
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 19 May 2010 : 09:34:42
|
x
|
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:58:04 |
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 19 May 2010 : 13:30:58
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:58:38 |
 |
|
|
Stefan Rundström
Moderator

Sweden
496 Posts |
Posted - 19 May 2010 : 16:57:41
|
Gjort två förslag byggd på dina idéer, men för att fylla ut tomrummen så korslägger jag två spjut. Tomma ytor är en av heraldikens många fobier .
Download Photo/File: korslagdaspetsar2.JPG 11.41 KB
Download Photo/File: korslagdaspetsar.JPG 11.42 KB
För att få in din dotter Ronjas namn( http://www.behindthename.com/name/ronja ) så tänkte jag en sjöjungfru hållande ett hjärta, men då jag jobbar i paint så kan jag inte få till en rättvis och vacker sjöjungfru så om någon annan känner sig manad att hjälp till med denna så tumme upp Annars så försöker jag men då tar det lite mer tid
 |
|
|
Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts |
Posted - 19 May 2010 : 17:58:43
|
Gjort två förslag byggd på dina idéer, men för att fylla ut tomrummen så korslägger jag två spjut. Tomma ytor är en av heraldikens många fobier .
Download Photo/File: korslagdaspetsar2.JPG 11.41 KB
Download Photo/File: korslagdaspetsar.JPG 11.42 KB
För att få in din dotter Ronjas namn( http://www.behindthename.com/name/ronja ) så tänkte jag en sjöjungfru hållande ett hjärta, men då jag jobbar i paint så kan jag inte få till en rättvis och vacker sjöjungfru så om någon annan känner sig manad att hjälp till med denna så tumme upp Annars så försöker jag men då tar det lite mer tid
Barba non facit philosophum
Du kan kanske använda dig av denna clipart till en början.
Download Photo/File: mermaid.jpg 66.91 KB
Robustus sicut quercus Brothers in Arms ***** |
Edited by - Jörgen on 19 May 2010 18:01:02 |
 |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 09:49:06
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:58:20 |
 |
|
|
jesper wasling
Moderator

Sweden
1330 Posts |
|
|
Morris
Persevant

Sweden
62 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 11:33:58
|
| x |
Edited by - Morris on 03 Aug 2010 14:59:04 |
 |
|
|
Jörgen
Vapenkung

Sweden
647 Posts |
Posted - 20 May 2010 : 12:27:38
|
Jag tänker ju registrera mitt vapen hos SVK, är lite osäker på vad som kan sätta käppar i hjulet för det. Vet någon var jag kan få tag på reglerna för vapen registrering?
MVH Carl-Johan
http://www.heraldik.se/svk/index.html
[Robustus sicut quercus Brothers in Arms ***** |
 |
|
Topic  |
|