| Author |
Topic  |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
816 Posts |
|
|
Bragesjo
Härold

Sweden
188 Posts |
Posted - 05 May 2010 : 15:24:31
|
Tycker det ser ok ut,det är inget personvapen så då kan man byta ut hjälmtäcket mot vapen mantel och skippa hjälmen och behålla bindeln. Tror att det var med något annat företag med liknande vapen uppmålning i något nummer av vapenbilden, men jag minns inte när så det kanske var typ när jag blev medlem i föreningen.
Tomas Bragesjö Programmerare Schackspelare Amatör heraldiker |
 |
|
|
enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts |
Posted - 05 May 2010 : 16:38:16
|
quote: Originally posted by Bragesjo
Tycker det ser ok ut,det är inget personvapen så då kan man byta ut hjälmtäcket mot vapen mantel och skippa hjälmen och behålla bindeln. Tror att det var med något annat företag med liknande vapen uppmålning i något nummer av vapenbilden, men jag minns inte när så det kanske var typ när jag blev medlem i föreningen.
Visst var detta vapen också med nån gång? Det är iaf Bäckmark som ritat det: http://www.brohofslott.se/source.php/1229143/Slottet%20som%20blev%20klubbhus.pdf |
 |
|
|
Odd Andreas Sørgård
Härold

Norway
204 Posts |
Posted - 06 May 2010 : 00:25:22
|
Våpenet ser da flott ut.

Mvh Odd Andreas |
 |
|
|
Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1504 Posts |
Posted - 06 May 2010 : 09:46:40
|
| Visst är vapnet flott. Men sköldformen...? Man ser ju inte riktigt om skölden har en gyllene ginstam ovanför det blå fältet, eller om den där "upphöjningen" är något slags dekoration som vilar ovanpå skölden. |
 |
|
|
enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts |
Posted - 07 May 2010 : 00:16:56
|
quote: Originally posted by Mats Persson
Visst är vapnet flott. Men sköldformen...? Man ser ju inte riktigt om skölden har en gyllene ginstam ovanför det blå fältet, eller om den där "upphöjningen" är något slags dekoration som vilar ovanpå skölden.
Äsch, vi behöver fler sköldformer, inte färre. |
 |
|
|
jesper wasling
Moderator

Sweden
1330 Posts |
|
|
Armigerius
Härold

Sweden
201 Posts |
Posted - 07 May 2010 : 11:54:26
|
I don't know what you call the "pavilion" in Swedish. I was under the impression that such fripperies were permitted instead of mantling only for those of the most noble blood. Can't find a reference in my heraldic books yet.
Chris Green |
 |
|
|
Armigerius
Härold

Sweden
201 Posts |
Posted - 07 May 2010 : 13:47:23
|
All the references I have found to heraldic pavilions point to their use solely by sovereigns (imperial, royal, or princely). Here is an example:
http://www.armorial.ru/imperial_m.htm
The Fleming Jan Baptist Zangrius (fl. late 16th century in Leuven/Louvain) was one of the first heraldic artists to depict the pavilion - interestingly with shields not unlike that used by Bro Hof Slott - in his Album Amicorum of 1599.
Chris Green |
 |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
816 Posts |
Posted - 10 May 2010 : 10:17:26
|
quote: Originally posted by Armigerius
I don't know what you call the "pavilion" in Swedish. I was under the impression that such fripperies were permitted instead of mantling only for those of the most noble blood. Can't find a reference in my heraldic books yet.
På svenska kallas det vapentält. Under 1700-talet blev det i Sverige vanligt att även lågadeln antog vapen med vapentält, bl.a. finns ett sådant i Carl von Linnés vapen. För slottet i fråga har man nog valt att använda vapentältet just för att anknyta till ett förflutet adligt ägande av egendomen. Det kanske inte är riktigt rätt, men vapentältet är ändå inte uttryckligen en rangmarkör av samma slag som rangkronor.
Vad avser sköldformen, så är det inget fel på den i sig, men med tanke på tinnskurans placering så är det i denna framställning något oklart om det övre gyllene fältet är en del av skölden eller inte. Det är nog det Mats menar när han kritiserar sköldformen. |
 |
|
|
Claus K Berntsen
Härold

Sweden
281 Posts |
Posted - 10 May 2010 : 15:46:39
|
Strängt taget är det inget vapentält, utan det är hjälmtäcket som är uppbundet, visserligen så att det påminner på ett vapentält, men fortfarande blott ett hjälmtäcke.
Ett vapentält är fristående från skölden, omger skjölden totalt, medan det uppknutna hjälmtäcket utgår från bindeln.
Claus K Berntsen Vice ordförande SHF - www.heraldik.se Ledamot SHS - www.heraldik.org Sekreterare SHL - www.heraldik.org/shl.html Ansvarig AfKH
"Dominus illuminatio mea" |
 |
|
|
Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
385 Posts |
Posted - 26 Jul 2010 : 23:07:05
|
quote: Originally posted by Elias Granqvist På svenska kallas det vapentält. Under 1700-talet blev det i Sverige vanligt att även lågadeln antog vapen med vapentält, bl.a. finns ett sådant i Carl von Linnés vapen.
Elias, jag studsade lite för ordet "antog" när det gäller adliga personer. Under medeltiden kan jag tänka mig att adelssläkter antog vapen, men förekom det verkligen att adelssläkter antog vapen under 1700-talet? Blev man inte som regel tilldelad sitt vapen?
Märkligt, för övrigt, hur intresserade vi är av ordval och syftningar i det här kollektivet. Kan det bero på att heraldiken i första hand är en litterär genre och inte en visuell konstart? I annat fall kunde vi ju lika gärna ha snöat in på valfri epok i konsthistorien.
Fredrik Höglund Wermlandsheraldik.se |
 |
|
|
Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
385 Posts |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
816 Posts |
Posted - 27 Jul 2010 : 09:23:36
|
quote: Originally posted by Wermlandsheraldik
quote: Originally posted by Elias Granqvist På svenska kallas det vapentält. Under 1700-talet blev det i Sverige vanligt att även lågadeln antog vapen med vapentält, bl.a. finns ett sådant i Carl von Linnés vapen.
Elias, jag studsade lite för ordet "antog" när det gäller adliga personer. Under medeltiden kan jag tänka mig att adelssläkter antog vapen, men förekom det verkligen att adelssläkter antog vapen under 1700-talet? Blev man inte som regel tilldelad sitt vapen?
Jo, det är klart, men den nyadlade hade nog ganska stor påverkan på hur vapnet skulle se ut om han själv var intresserad av det. Om jag minns rätt har jag läst någonstans att t.ex. Carl von Linné själv hade gjort en skiss för det vapen som han sedan tilldelades.
Elias Granqvist Jur.kand., processförare på Skatteverkets folkbokföringskontor i Stockholm |
 |
|
|
Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1504 Posts |
Posted - 27 Jul 2010 : 11:44:53
|
quote: Originally posted by Elias Granqvist
den nyadlade hade nog ganska stor påverkan på hur vapnet skulle se ut om han själv var intresserad av det.
Så är det nog även idag, t.ex. i Storbritannien, när någon adlas. Då har nog den personen ganska ingående diskussioner med den ansvarige tjänstemannen på College of Arms och får berätta om sina fritidsintressen, sin bakgrund, sina favoritfärger m.m. Jag föreställer mig att det vore ganska ineffektivt om en person bara tilldelades ett vapen helt hux flux, utan att själv ha haft ett ord med i laget. |
 |
|
|
Armigerius
Härold

Sweden
201 Posts |
Posted - 28 Jul 2010 : 08:07:34
|
quote: Så är det nog även idag, t.ex. i Storbritannien, när någon adlas. Då har nog den personen ganska ingående diskussioner med den ansvarige tjänstemannen på College of Arms och får berätta om sina fritidsintressen, sin bakgrund, sina favoritfärger m.m
Helt korrekt. Skillnaden mellan de som adlas och de "vanliga dödliga" är att The College of Arms skickar ett grattis brev till den nyadlad och frågar artigt om han/hon (som inte har ett vapen redan) vill skaffa eget vapen. Icke-adel frågar The College of Arms om de får skaffa vapen. Sen är proceduren detsamma.
Som jag skrev i ett annat sammanhang: quote: As a diplomat and born and bred in Sussex, I chose martlets (heraldic swallows or martins) as being both the bird associated with Sussex and with restless movement across the world. Two flaunches vert are for the land and of course barry wavy of twelve argent and azure for the sea. The crest is a velvet glove (vert lined ermine) held in an iron fist (diplomacy = the iron fist in the velvet glove). The mantling is vert and argent. So green is prominent, as are references to my profession. In case you were wondering my surname is Green and I was once British Consul in Stockholm.
Chris Green |
 |
|
|
Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1504 Posts |
Posted - 28 Jul 2010 : 08:35:48
|
quote: Originally posted by Armigerius
Skillnaden mellan de som adlas och de "vanliga dödliga" är att The College of Arms skickar ett grattis brev till den nyadlad och frågar artigt om han/hon (som inte har ett vapen redan) vill skaffa eget vapen.
Chris, då kanske du vet om EU-kommissionären Catherine Ashton har skaffat något vapen. Hon blev Baroness Ashton of Upholland 1999, men trots idoga sökningar på nätet har jag inte lyckats hitta något vapen för henne. |
 |
|
| |
Topic  |
|