Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Nya vapen
 Vapen för Thorsby, Alabama
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
378 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  20:56:43  Show Profile  Visit Wermlandsheraldik's Homepage Send Wermlandsheraldik a Private Message  Reply with Quote
I dagens Nya Wermlands-Tidningen skriver man om den lilla amerikanska staden Thorsby som vill bli vänort med Torsby i Värmland.

http://www.nwt.se/torsby/article571121.ece

Det är väl i sin ordning, men det det finns ett otäckt fel i artikeln - man kallar nedanstående persikoemblem för ett stadsvapen.

Efter lite googlande är jag ganska säker på att Thorsby saknar vapen. Men det borde ju vara lätt avhjälpt. Staden verkar vara pigg på svenska kontakter, så man kanske är mottaglig för ett förslag från svenska heraldiker?

Så - vad ska vi föreslå?

"I svart fält, en gyllne persika, belagd med en svart torshammare"?

Eller lån från Torsbys vapen eller Fryksdals härads sigill?

Om ni hjälper till att spåna, så ska jag skriva till borgmästaren!

Fredrik Höglund
Wermlandsheraldik.se

Dr.
Vapenkung

999 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  21:02:29  Show Profile Send Dr. a Private Message  Reply with Quote
varför inte i blått fält?

Mvh Dr.

VIM PROMOVET INSITAM
Go to Top of Page

Vargek
Härold

Sweden
304 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  21:27:50  Show Profile  Click to see Vargek's MSN Messenger address Send Vargek a Private Message  Reply with Quote
Här är en snabbskiss.
Mvh
Ulf

FABULA ACTA EST, PLAUDITE.
Go to Top of Page

Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
378 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  21:43:50  Show Profile  Visit Wermlandsheraldik's Homepage Send Wermlandsheraldik a Private Message  Reply with Quote
Snyggt! Hur blasonerar du det?

Glömde att lägga till länken till min inlägget i min blogg:
http://blogg.wermlandsheraldik.se/

Fredrik Höglund
Wermlandsheraldik.se
Go to Top of Page

Vargek
Härold

Sweden
304 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  21:52:19  Show Profile  Click to see Vargek's MSN Messenger address Send Vargek a Private Message  Reply with Quote
Nu sätter du mig på det hala här. Har inte riktigt lärt mig det här med blasoneringen än. Men jag prövar.
Blasonering: I blått fällt stolpvis ställd sicilerad hammare i guld flankerad av två persikor i guld.
Säkert inte korrekt beskriven men någon kunnig rättar mig säkert.

FABULA ACTA EST, PLAUDITE.
Go to Top of Page

Alexander
Vapenkung

Sweden
506 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  21:59:58  Show Profile Send Alexander a Private Message  Reply with Quote
Försöker med en lite enklare blasonering.

I blått fält en torshammare åtföljd av två persikor, allt av guld.

Sen kanske de vill ha en blasonering på engelska också...
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1436 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  22:02:20  Show Profile Send Mats Persson a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Vargek

Blasonering: I blått fällt stolpvis ställd sicilerad hammare i guld flankerad av två persikor i guld.

Kanske man kan göra det kortare? "I blått fält en torshammare i guld åtföljd av två persikor i naturfärg". Jag skulle tro att hammarens naturliga position är stolpvis, och därför behöver den inte anges. Och kanske "torshammare" är en välkänd företeelse? Dessutom tycker jag att det skulle vara läckert (på gränsen till fräckt, med tanke på tinkturregeln) att göra persikorna i naturfärg...

Edited by - Mats Persson on 20 Aug 2009 22:02:56
Go to Top of Page

bengtrur
Härold

Sweden
108 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  22:28:22  Show Profile Send bengtrur a Private Message  Reply with Quote
Heraldisk tinktur på persikorna, om jag får be. Guld eller silver?

Bengt Rur
Go to Top of Page

Dr.
Vapenkung

999 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  22:43:32  Show Profile Send Dr. a Private Message  Reply with Quote
Tror inte att strikta svenska seder kommer att uppfattas så positiv i kolonierna därför skulle jag föreslå persikor i naturfärg...
Men man kan ju föreslå några varianter så får de välja...

Mvh Dr.

VIM PROMOVET INSITAM

Edited by - Dr. on 20 Aug 2009 22:44:57
Go to Top of Page

thomas_falk
Härold

307 Posts

Posted - 20 Aug 2009 :  23:58:15  Show Profile Send thomas_falk a Private Message  Reply with Quote
Jag håller med bengtur..

Självklart skall persikor vara i guld, dom smakar ju Guld gott.

Mvh

Thomas Falk, KCStJ
Heraldisk Konstnär
http://www.heraldik.info.se/
http://coatofarm.blogspot.com/

Ledamot av SHF

-- Ars gratia artis --
-- Maior e longinquo reverentia --
Go to Top of Page

perolden
Vapenkung

Norway
621 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  06:57:38  Show Profile Send perolden a Private Message  Reply with Quote
Lite mer stiliserad:
I blått torshammare flankerad av tvenne rundlar, allt i guld.

Edited by - perolden on 21 Aug 2009 06:59:06
Go to Top of Page

enar
Rikshärold

Sweden
1179 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  07:16:36  Show Profile  Visit enar's Homepage  Send enar an ICQ Message Send enar a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by perolden

Go to Top of Page

Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
378 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  08:38:01  Show Profile  Visit Wermlandsheraldik's Homepage Send Wermlandsheraldik a Private Message  Reply with Quote
? likheter med Mumindalen? Själv tänkte jag på Thor Heyerdahl-världen. Men likheterna var inte alls så slående när jag väl hittade bilden

quote:
Originally posted by enar

quote:
Originally posted by perolden

Fredrik Höglund
Wermlandsheraldik.se
Go to Top of Page

Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
378 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  08:47:01  Show Profile  Visit Wermlandsheraldik's Homepage Send Wermlandsheraldik a Private Message  Reply with Quote
Ärligt talat, så gillar jag bägge förslagen. Fast persikor är nog lättare att sälja än rundlar till en borgmästare. Om man inte hävdar att rundlarna även är oblater och syftar på första kyrkan i byn som de svenska nybyggarna grundade eller något i den stilen ;-)

Engelska blasoneringar - var det någon som vågade sig på ett försök?

Fredrik Höglund
Wermlandsheraldik.se

Edited by - Wermlandsheraldik on 21 Aug 2009 08:47:19
Go to Top of Page

thomas_falk
Härold

307 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  09:15:17  Show Profile Send thomas_falk a Private Message  Reply with Quote
Mitt förslag är lite mer stiliserat.

Mvh

Thomas Falk, KCStJ
Heraldisk Konstnär

Ledamot av SHF

-- Ars gratia artis --
Go to Top of Page

Marcus K
Moderator

Sweden
1210 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  10:51:07  Show Profile Send Marcus K a Private Message  Reply with Quote
Ett förskök till en blasonering på engelska:

Azure between two Peaches, Thor's Hammer erect all Or.

Pro Traditione et Patria
Go to Top of Page

jesper wasling
Moderator

Sweden
1303 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  11:16:11  Show Profile  Visit jesper wasling's Homepage Send jesper wasling a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Marcus K

Ett förskök till en blasonering på engelska:

Azure between two Peaches, Thor's Hammer erect all Or.

Pro Traditione et Patria

-- Jag är inte säker, men är inte Mjolnir det engelska ordet på Torshammaren, medan "Thor´s hammer" snarare är en beskrivning på vad Tor har i handen. Alltså inte ett namn eller begrepp. Så är det åtminstone i serievärlden (=Marwels seriefigur Thor), men den har förstås inte hela sanningen.
Men det får våra engelsmän reda ut.

Jesper Wasling
sek. SHF - www.heraldik.se
Ledamot SVK - www.heraldik.se/svk
ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf
Ledamot SHI - www.heraldik.se/socken
Frispråkig heraldiker - www.geocities.com/heraldiker
Utinam logica falsa tuam philosophiam totam suffodiant!
Go to Top of Page

Marcus K
Moderator

Sweden
1210 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  11:52:23  Show Profile Send Marcus K a Private Message  Reply with Quote
Ja det passar nog bättre med Mjolnir, så ett nytt försök:

Azure between two Peaches, Mjolnir erect all Or. Eller om vi vill att persikorna skall vara naturfärgade:

Azure between two Peaches Proper, Mjolnir erect Or.

Pro Traditione et Patria
Go to Top of Page

Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
378 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  12:27:41  Show Profile  Visit Wermlandsheraldik's Homepage Send Wermlandsheraldik a Private Message  Reply with Quote
I like... Ditt förslag känns fortfarande talande, men mindre pagant och mera svenskt.

Blasonering?

quote:
Originally posted by thomas_falk

Mitt förslag är lite mer stiliserat.

Mvh

Thomas Falk, KCStJ
Heraldisk Konstnär

Ledamot av SHF

-- Ars gratia artis --

Fredrik Höglund
Wermlandsheraldik.se
Go to Top of Page

Armigerius
Härold

Sweden
187 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  12:29:57  Show Profile Send Armigerius a Private Message  Reply with Quote
But if you call thor's hammer "Mjolnir" doesn't that rather defeat the point? Even professional heralds are going to find the canting significance of Mjolnir rather hard to understand. I doubt if the American inhabitants of Thorsby run to anyone with more than a passing knowledge of Norse mythology, so perhaps best to leave it straightforward.

Just a thought, one could give the CoA supporters, in which case Thor on one side and Svennis on the other .... but no, Americans don't understand football, er I mean soccer.

Chris Green
Go to Top of Page

Templar
Vapenkung

Sweden
431 Posts

Posted - 21 Aug 2009 :  12:53:37  Show Profile  Visit Templar's Homepage Send Templar a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Dr.

i kolonierna

Spoken like a true Brit!

---------------------------------
* Butler motto: Comme je trouve *
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page