| Author |
Topic  |
|
|
Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
378 Posts |
Posted - 01 Aug 2009 : 21:08:47
|
Jag har idag firat John Ericson-dagen under Sverige-Amerika-dagarna. Firandet innehöll, förutom återskapandet av slaget vid Hampton Roads på sjön Daglösen, en minnesstund vid Ericssons mausoleum på kyrkogården.
Jag synade såklart monumentet i sömmarna och konstaterade att den, kröntes av Värmlandsörnen (för det kan väl inte vara den amerikanska?) tronande på en jordglob. På ömse sidor om ingången till graven fanns lilla riksvapnet och Göta lejon
Över ingången hittade jag den intressantaste detaljen: En sköld med en propeller. Kan detta vara John Ericssons vapen? Mitt eget svar på frågan är NEJ, men jag skulle mycket gärna bli överbevisad!
Hans bror Nils hann ju med att bli både adlad och friherre, så där finns det ju ett par vapen, men något för John har jag aldrig hört ett knyst om.

Fler bilder på mausoleet: http://www.flickr.com/photos/heraldik/
Nils Ericsons vapen: http://wermlandsheraldik.se/adel/ericson_a.htm http://wermlandsheraldik.se/adel/ericson_f.htm
Fredrik Höglund Wermlandsheraldik.se |
|
|
jcb
Vapenkung

643 Posts |
Posted - 01 Aug 2009 : 21:39:53
|
| Jag är benägen att hålla med. John Ericsson förde säkerligen inte något vapen. När Johns bror Nils adlades, ändrade han stavning från Ericsson till Ericson, vilket John skall ha avfärdat som högfärdigt. Därför tycker jag att det framstår som osannolikt att John Ericsson skulle ha använt ett vapen. Något vapen från tidigare generationer tror jag inte heller fanns. Örnen på mausoleet skulle jag ha gissat var amerikansk ... |
 |
|
|
Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
378 Posts |
Posted - 01 Aug 2009 : 22:07:47
|
quote: Originally posted by jcb
Jag är benägen att hålla med.
Så synd!
Örnen på mausoleet skulle jag ha gissat var amerikansk ...
Jaså? Den verkar ju ha fjädrar på hjässan. Ska inte den amerikanska örnen vara skallig? Jag tycker den ser ut som våra inhemska bronsfôggler. 
 |
|
|
jcb
Vapenkung

643 Posts |
Posted - 01 Aug 2009 : 23:38:26
|
quote: Originally posted by Wermlandsheraldik
Örnen på mausoleet skulle jag ha gissat var amerikansk ...
Jaså? Den verkar ju ha fjädrar på hjässan. Ska inte den amerikanska örnen vara skallig? Jag tycker den ser ut som våra inhemska bronsfôggler. 

Jag associerade till de örnar som ibland pryder toppen på amerikanska flagstänger. Googla flagpole och eagle, så tror jag att du förstår vad jag menar. |
 |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
781 Posts |
Posted - 02 Aug 2009 : 13:44:05
|
quote: Originally posted by Wermlandsheraldik
Fredrik Höglund Wermlandsheraldik.se
Du tänker nog på att vithövdad örn heter bald eagle på engelska, vilket ju ordagrannt betyder "skallig örn". Fast egentligen är den ju inte skallig.
 |
 |
|
|
Armigerius
Härold

Sweden
187 Posts |
Posted - 06 Aug 2009 : 08:42:16
|
Strictly speaking the bald eagle should be the piebald eagle. Compare: piebald horse (black/white), skewbald horse (brown/white). Nothing to do with baldness but a lot to do with black and whiteness!
Chris Green |
 |
|
|
Wermlandsheraldik
Härold

Sweden
378 Posts |
Posted - 06 Aug 2009 : 13:04:00
|
"Exteriört tronar överst symbolen för Förenta staterna - örnen - som griper Nordamerika med klorna och samtidigt med näbben sträcker över en kvist med eklöv till Sverige."
Så skriver Göran Prage i sin artikeln "Graven som blev ett nationalmonument".
Prage fortsätter med att citera Teknisk tidskrift, 5:e häftet, 1895:
"Det är det djärva och högtflygande snillets representant som här nedlägger sin hyllningsgärd på den store hänsofnes graf. Det är en sinnebild av Amerika, återlämnande stoftet till John Ericssons gamla hemland, sedan han därjämte lämnat frukterna af ett helt lif."
Så då var den saken avgjord.
Källa: http://www.sfv.se/cms/showdocument/documents/sfv/kulturvarden/2005_03/graven_som_blev_ett_nationalmonument.pdf
 |
|
| |
Topic  |
|