Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Nya forummedlemmar - Läs detta
 Bra att veta om forumet
 Medlemmarna presenterar sig
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

K_Wiklund
Lekman

Sweden
10 Posts

Posted - 23 Jul 2007 :  15:54:01  Show Profile Send K_Wiklund a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Mats Persson

quote:
Originally posted by K_Wiklund

"Pro jure et populo"
-Sigismund

Hej och välkommen. En liten undran beträffande "Pro jure et populo": Är du Sigismund-anhängare, din jävel? Här på forumet får vi visserligen inte diskutera politik - men eftersom jag är beundrare av hertig Karl kan jag inte låta bli att fråga.

Faktiskt så är det så enkelt att jag tycker om hans valspråk.

"Pro jure et populo"
-Sigismund
Go to Top of Page

K_Wiklund
Lekman

Sweden
10 Posts

Posted - 23 Jul 2007 :  15:56:55  Show Profile Send K_Wiklund a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Anders S

Jag anar ett spöke från Klubbekrigets dagar i luften... Här i Finland höll vi ju på Sigismund

Anders Segersven

Isåfall skulle jag nog vara lite kluven. Farsan är född Wiklund och morsan föddes Haapamäki.

"Pro jure et populo"
-Sigismund
Go to Top of Page

Islandia
Härold

Iceland
116 Posts

Posted - 17 Aug 2007 :  11:08:11  Show Profile  Visit Islandia's Homepage  Click to see Islandia's MSN Messenger address Send Islandia a Private Message  Reply with Quote
Hej!
En gammal räv här. Var på förra sajten som Islandia och tänkte att prestentera mig igen... Jag kommer ursprungligen från Island, men har bott nu 3 år i Stockholm. Trivs underbart bra här. Har jobbat som präst här i Stockholm, men mest av min tid har gått i att studera konstvetenskap. Skall fortsätta med konstvetenskapliga studier vid Uppsala univ. till hösten och ser fram till det rätt så mycket.

Mitt vapen är hämtat delvist från min fars vapen - men till det har jag lagt till "prästkrage" och korset.

Hoppas på livlig diskussion och utbytande av information

Pax et bonum, Baldur Baldursson

Download Photo/File: BaldursFinalLitid.JPG
11.92 KB
Go to Top of Page

ltliden
Härold

219 Posts

Posted - 13 Oct 2007 :  00:02:51  Show Profile Send ltliden a Private Message  Reply with Quote
Hej!
Jag är relativt ny på forumet och mitt intresse för heraldik är bara ett par år gammalt trots att jag är född -65. Jag jobbade under ett drygt årtionde som officer men är sedan 2000 gymnasielärare i samhällskunskap, historia, religion och latin. Jag är gift sedan 1985 med Anki och vi har fyra barn födda mellan 1987-93.
Jonas Lidén
Göteborg
Go to Top of Page

Coolis
Novis

Sweden
6 Posts

Posted - 01 Nov 2007 :  21:47:48  Show Profile Send Coolis a Private Message  Reply with Quote
Hej
Robert Tholin heter jag, 35år, jägare. Bor i Lödöse med min fru, hund och tre töser.
Lite av en arbetsnarkoman, som mest har jag haft 4 jobb samtidigt (i yngre år) nu har jag bara 2 men anställd på 3 ställen och skall försöka dra igång egen verksamhet med jakten som fokus på hobbybasis.
Har alltid önskat ett eget vapen och tänkte att här är nog ett bra ställe för att ställa frågor som kommer upp för att få fram det jag skulle vilja ha.

Fler frågor om mej besvaras utan problem via mail

Mvh Robert
Go to Top of Page

Odd Andreas Sørgård
Härold

Norway
204 Posts

Posted - 22 Dec 2007 :  01:04:17  Show Profile  Visit Odd Andreas Sørgård's Homepage Send Odd Andreas Sørgård a Private Message  Reply with Quote
Hei!

Jeg er født i 1969, og er tredje generasjon som bor på slektens gård i Husvika. Tross dette er jeg ikke bonde (gården er forpaktet/arrendert bort), men har verdens hyggeligste jobb som postbud.

Når min første heraldiske interesse ble vakt vet jeg ikke, men det var trolig i mine tidlige barneår. Men det er først nå i senere år at interessen har utviklet seg, og jeg er medlem av NHF og SHS. I 2002 komponerte jeg et slektsvåpen med utgangspunkt i et gammelt bumerke fra gården jeg bor på, og i 2004 ble dette registrert i SVR som nr 659.

Genealogi og historie interesserer meg også, og jeg er medlem i Norsk Slektshistorisk Forening, Vefsn Slektshistorielag og Helgeland Historielag.

Mvh Odd Andreas
Go to Top of Page

AndreasH
Persevant

Sweden
87 Posts

Posted - 03 Jan 2008 :  17:43:53  Show Profile Send AndreasH a Private Message  Reply with Quote
Hej!
Mitt namn är Andreas född och uppvuxen i Göteborg.
Jag är helt ny på detta forum och även inom heraldik. Jag har alltid varit intresserad utav historia, när jag var mindre lekte jag riddare som många andra gjorde. Intresset för medeltiden har aldrig riktigt försvunnit från mig. Jag råkade hitta detta forum för inte alls så längesedan då jag satt och funderade på om man kunde skaffa sig ett familjevapen även om man inte var adlig. Detta kunde man uppenbarligen och jag blev väldigt glad när jag kom till eran sida och läste i erat forum. Som ni förstår är jag intresserad utav att skaffa ett eget vapen till familjen, men jag har insett att jag har mycket att lära innan jag gör det. Ni använder väldigt många ord som jag inte riktigt förstår men väldigt gärna skulle vilja lära mig. T.ex "blasonering"
Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig och förklara vad alla dessa ord betyder. Som sagt, jag är helt ny inom ämnet och mer frågor som kan uppfattas som korkade kommer ni nog att stöta på ifrån mig.

Mvh: Andreas
Go to Top of Page

Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1504 Posts

Posted - 06 Jan 2008 :  09:51:13  Show Profile Send Mats Persson a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by AndreasH

Ni använder väldigt många ord som jag inte riktigt förstår men väldigt gärna skulle vilja lära mig. T.ex "blasonering"

Välkommen till forumet. Ja, blasonering är knepigt. Själva betydelsen är dock enkel: det är en beskrivning av ett vapen i ord. Om du ser ett vapen med ett gult, upprest lejon med röda klor mot en grön bakgrund, och ska beskriva det vapnet för någon annan person utan att ha tillgång till pensel och färger, så kan du säga "i grönt ett gyllene lejon med röd beväring". Då har du gjort en beskrivning av vapnet i ord, och om du är skicklig på det (d.v.s. du har lärt dig blasonering ordentligt) så är beskrivningen helt entydig, och den andra personen förstår precis hur vapnet ser ut.

För att blasoneringen ska bli helt entydig så har en massa speciella termer kommit till. Om t.ex. lejonet står upp på bakbenen (som i det svenska riksvapnet) blasoneras det som "lejon" helt enkelt; om det däremot går på alla fyra (som i det danska riksvapnet) blasoneras det som "gående lejon". Om ett gående lejon har ansiktet vänt mot betraktaren (som i det engelska riksvapnet) blasoneras det som "leopard" o.s.v. Sedan kan svansen vara tvådelad, tungan ha en särskild färg m.m. - och allt sådant ska framgå ev blasoneringen.

Om vapnet sedan är ganska komplicerat (förutom lejonet kanske där finns klyvningar eller delningar, eller bjälkar eller sparrar i olika färger) blir vapenbeskrivningen ( = blasoneringen) ganska svår. Men kul: det är ungefär som att lösa korsord.

En bra introduktion till heraldiken och till blasoneringskonsten hittar du i boken "Heraldik för nybörjare". Den är bara 48 sidor men innehåller det viktigaste - och på Svenska Heraldiska Föreningens hemsida kan du se hur du beställer den (klicka upptill på "FÖRENINGEN" och sedan på "AFFÄREN").
Go to Top of Page

Knut
Lekman

Norway
25 Posts

Posted - 23 Nov 2008 :  12:56:57  Show Profile Send Knut a Private Message  Reply with Quote
Hei alle sammen!

Mitt navn er Knut, jeg er 47 år og bosatt i Midt-Norge.

Jeg har siden jeg var liten hatt interesse for historie og heraldikk i alle fasonger og typer.
Min familie og jeg har i alle år reist mye til utlandet, og vi har gjennom årene besøkt mange historiske steder, og observert heraldikk.

I tillegg til å være familiefar benytter jeg mye av fritiden til slektsforskning, og jeg har i mange år vært medlem av en Orden. Medlemskapet i Ordenen har gjort min interesse for symboler større.

Jeg har ikke mye å bidra med rent faglig her på forumet, men gleder meg til å bruke det i tiden framover. Forhåpentligvis vil mine heraldiske kunnskaper øke etter hvert.

Knut

"Spes nescia Fallere"
Go to Top of Page

Alicorn
Novis

2 Posts

Posted - 15 Jan 2009 :  11:22:16  Show Profile Send Alicorn a Private Message  Reply with Quote
Hej allihopa!
Jag heter Johanna och är en gymnasieelev. Jag har hittat hit igenom Jesper Wasling, på rekommendaion ifrån min lärare.
Så faktum är att jag inte kan mycket om heraldik. Jag är här för att ställa lite frågor ... men de tar jag i en annan tråd.
Go to Top of Page

Wingård
Lekman

Sweden
10 Posts

Posted - 21 Apr 2009 :  19:21:57  Show Profile Send Wingård a Private Message  Reply with Quote
Jag har under en tid med stort intresse följt forumet i lönndom, så det är hög tid att presentera mig. Mitt namn är Carl Wingård, jag är född 1977 i Varberg. Jag är en klassicistiskt lagd och smått anglofilt anstruken student, med hemvist inom humaniora och examen i historia vid Lunds universitet. I vår blir jag klar gymnasielärare i svenska och historia.

På min fars sida härstammar jag från Rydaholms och Voxtorps socknar i Småland, där också släktgården sedan sex generationer finns. Min mors släkt har sitt huvudsakliga ursprung i Bohuslän, Skåne och Närke.

Mina intressen är många och omfattar bl.a. lärande och bildning, idé- och kulturhistoria, litteratur, skrivande, naturvård, ornitologi, botanik, byggnadsvård och genealogi.

Mitt nyfunna intresse för heraldik har nog ganska naturligt strålat samman från olika håll: från ett intresse för kulturhistoriska uttryck i allmänhet och för symboler i synnerhet – samt från släktforskning (dock utan att jag i mina egna anors djupa bondeled hittills stött på några vapen). Jag tilltalas av estetiken och formspråket i heraldiken, men är kanske allra mest intresserad av att lära mig mer om dess kultur- och idéhistoria.

Som skandinavist och nordist tilltalas jag av forumets nordiska blandning. Bortsett från ett par vändor till bibliotekets hylla för historiska hjälpvetenskaper är jag ännu helt grön inom området. Jag ser fram emot att lära mig mycket av forummedlemmarnas gedigna kunskaper!
Go to Top of Page

marcus
Novis

Sweden
4 Posts

Posted - 02 Jul 2009 :  11:45:10  Show Profile  Visit marcus's Homepage Send marcus a Private Message  Reply with Quote
Hejsan,

Jag heter Marcus och har redan sen barnsben varit intresserad av historia, framförallt av medeltiden. Jag har inget vapen och kommer nog inte att skapa ett inom överskådlig framtid, dock finns det planer att släktforska för att ta reda på mer om familjens historia.
Go to Top of Page

Vargek
Härold

Sweden
304 Posts

Posted - 21 Jul 2009 :  20:01:58  Show Profile  Click to see Vargek's MSN Messenger address Send Vargek a Private Message  Reply with Quote
Hej forummedlemmar!
Jag heter Ulf Vargek och gick idag med i erat eminenta forum.
Jag är femtio år ung och bosatt i Kungsäter. Det ligger ungefär fyra mil nordöst Varberg. Jobbar på sågverk. Och är allmänt interesserad av historia. Tecknar och fotar en del. Sista tiden har jag jobbat mycket i CS 3. Och utforskat dom oändliga möjligheterna som finns där.
Målade för många år sen en vapensköld som leggat och dammat i bokhyllan tills nyligen då jag scannade in den i datorn och uppdaterade den i CS (Photoshop). Lade in den under min profil i forumet och hoppas få kommentarer om den och att den blir godkänd som min avatar.

Mvh
Ulf Vargek.
Go to Top of Page

Borgson
Lekman

34 Posts

Posted - 13 Aug 2009 :  08:20:38  Show Profile Send Borgson a Private Message  Reply with Quote
Hej, kanske dags att presentera sig när man nu är med.

Magnus Borg, boende utanför Nora, och jag har sedan barnsbenen på 70-talet varit intresserad av vapen och släkter. Den sköld som jag just nu knåpar ihop har jag baserat på ett gammalt exlibris från släkten. Bor med fru och barn i hus på landet tillsammans med åtta katter och ett par hästar.

Vill passa på att tacka för bemötandet jag fick när jag skrev mitt första inlägg.

Magnus
Go to Top of Page

MCS
Härold

USA
142 Posts

Posted - 13 Aug 2009 :  16:31:55  Show Profile  Visit MCS's Homepage  Send MCS an AOL message Send MCS a Private Message  Reply with Quote
Ursäkta av analfabeter svenska. (Min son talar svenska men jag förstår inte.) Jag har deltagit i heraldik för 6 år. Jag kör USA Heraldisk kansli, som kommer att starta verksamhet snart (det var stängt på grund av en allvarlig sjukdom i familjen). Jag har spenderat lite tid omformande mina armar så att mina bröder och min son gillar dem, och vill ha feedback. Min nordiska anslutningen på min PATRILINEAL sidan Finland (Storkarhu / Svens gård i Rejpelt, Vörå) och Sverige (Spångberg, Skärhyttan, Nora, Örebro). Jag är administratör för Finland DNA Project. De ändrade sitt namn till Swanson när immigrerade till Amerika. Jag hoppas att Suomen Heraldisen Seuran tillåter mig att registrera min famn i min finska granfather namn, men jag vet inte reglerna.

Michael Swanson USA

Download Photo/File: swanahqqs.jpg
8.77 KB
Go to Top of Page

Claus K Berntsen
Härold

Sweden
281 Posts

Posted - 13 Aug 2009 :  16:41:42  Show Profile Send Claus K Berntsen a Private Message  Reply with Quote
Welcome Michael!

Feel free to use the English part of the forum!
I'm afraid that Google Translate does a rather poor job when translating from English to Swedish.

Claus K Berntsen
Vice ordförande SHF - www.heraldik.se
Ledamot SHS - www.heraldik.org
Sekreterare SHL - www.heraldik.org/shl.html
Ansvarig AfKH

"Dominus illuminatio mea"
Go to Top of Page

Snibben
Lekman

Sweden
36 Posts

Posted - 13 Aug 2009 :  17:08:54  Show Profile Send Snibben a Private Message  Reply with Quote
Jag är också notoriskt dålig på att presentera mig på de forum jag är medlem i.

Mitt namn är Christian Andersson och jag bor sedan tio år tillbaka i Uppsala för att studera. Har länge haft ett intresse för heraldiken, enda sedan dagarna i Drakar och Demoner världen Ereb Altor.

Ad sciendam sapientiam et disciplinam
Go to Top of Page

Kvart
Lekman

17 Posts

Posted - 22 Aug 2009 :  14:12:45  Show Profile Send Kvart a Private Message  Reply with Quote
Som et nytt medlem på forumet bør vel jeg også presentere meg.

Jeg heter Kristian og bor i Norge, på vestlandet. Jeg er i siste halvdel av 20-årene og tar sikte på å være ferdig utdannet jurist om mindre enn et års tid.

Heraldiske emner må jeg innrømme at jeg ikke har mye kunnskap om. Men en av mine kjæreste hobbyer er å samle på ordener, dekorasjoner og medaljer. Hovedsakelig norske, men også nordiske og andre europeiske ODM. Heraldiske symboler og lignende går ofte igjen i forskjellige medaljer og ordner, og det er alltså bakgrunnet for min gryende interesse for heraldikk.

Jeg anser et slikt forum som dette for en god kilde til videre læring
Go to Top of Page

Dr.
Vapenkung

999 Posts

Posted - 22 Aug 2009 :  14:17:44  Show Profile Send Dr. a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Kvart

Som et nytt medlem på forumet bør vel jeg også presentere meg.

Jeg heter Kristian og bor i Norge, på vestlandet. Jeg er i siste halvdel av 20-årene og tar sikte på å være ferdig utdannet jurist om mindre enn et års tid.

Heraldiske emner må jeg innrømme at jeg ikke har mye kunnskap om. Men en av mine kjæreste hobbyer er å samle på ordener, dekorasjoner og medaljer. Hovedsakelig norske, men også nordiske og andre europeiske ODM. Heraldiske symboler og lignende går ofte igjen i forskjellige medaljer og ordner, og det er alltså bakgrunnet for min gryende interesse for heraldikk.

Jeg anser et slikt forum som dette for en god kilde til videre læring

Hej Kvart och välkommen till forumet. Jag måste uppmärksamma dig att du har annars vapen som avatar nämligen perodens vapnet. Det är bara han som får bruka vapnet och ev hans fru och barn...
Så om du kan tänka sig att bytta ut det till ditt eget vapen skulle det varit jättebra...

Mvh Dr.

VIM PROMOVET INSITAM

Edited by - Dr. on 22 Aug 2009 14:18:36
Go to Top of Page

perolden
Vapenkung

Norway
693 Posts

Posted - 22 Aug 2009 :  14:33:44  Show Profile Send perolden a Private Message  Reply with Quote
Ja, jeg var litt overrasket over denne usurpasjonen midt på blanke dagen..

Men vi godtar att nye deltagere ikke kjenner til hva som er gjeldende rett (det er jo dessverre slik at alt annet enn kommunevåpen (fylkeskommuner og primærkommuner) og statsvåpen ikke har noen egentlig annen rettsbeskyttelse enn det som måtte følge av sedvane, om ikke formålet med bruken er forbrytersk da...)

Men på her forumet holder vi oss til gjeldende svensk rett.....og se..,. der finnes det heller ikke gjeldende rett for annet enn det samme som i Norge (i hovedsak)...

Neida, vi hjelper deg gjerne å finne et passende våpen, som du kan endre senere skulle lysten melde seg.

Når det gjelder ordener, har vi flere her på forumet som kan kalles dine likesinnede, Jonas Arnell her på forumet har hjemmeside, Thomas Falk er aktiv i ordensselskaper, som bruker klenodier/insignier på samme måte som statsordener(inkludert fyrsteordener) og suverene ordener.

Om du er interesser kan jeg gi deg litteraturtips, om alt fra Løwenhielm til de ulike skriftene om St.Olavsorden til de internasjonale standardverkene.

Velkommen til forumet

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page