| Author |
Topic  |
|
Admin_X
Forum Admin

Sweden
80 Posts |
Posted - 13 Mar 2007 : 18:12:37
|
Hej kära forummedlemmar!
Här tänkte jag att medlemmarna skulle kunna presentera sig själva. Jag börjar med mig själv.
Det är alltså jag som är forumadministratör. Jag har hand om de tekniska bitarna på forumet, jag fixar med det som behövs för att foumet ska fungera helt enkelt. Man kanske skulle kunna säga att jag är en slags vaktmästare.
Varför skriver jag "jag" för hela tiden? Jag är ju inte en fysisk person, jag är ju bara en funktion eller en roll. Och vem som egentligen spelar rollen tänker jag inte berätta, förresten så kan det ju vara flera personer som ligger bakom. Och personerna kan dessutom bytas ut... Alltså vem är jag egentligen? Hjälp! Bäst jag slutar innan jag blir helt schizofren.
--- Admin --- Forumadministratör sedan några dagar |
|
|
Claes Johansson
Härold

Sweden
282 Posts |
Posted - 19 Mar 2007 : 20:33:42
|
Hej alla!
Jag är född 1969 i Seoul, Sydkorea och adopterades och kom till Sverige 1973.
Bor i Lammhult, Småland. Jobbar som Pressoperatör.
Har bott/vistats under kortare eller längre perioder i: Nässjö, Linköping, Göteborg, Jokkmokk, Porjus, Valdemarvik och Eksjö.
Har varit under olika perioder medlem i: Kyrkans Ungdom/Svenska Kyrkans Unga, SMU, Friluftsfrämjandet. I sammanlagt minst 8år i varje organisstion.
Har utövat sporter som: Judo, Landsvägscykling, Simning, UV-Rugby och Fensim. Mina största meriter innom sport är 6st genomförda Vätternrundor.
Favorit-serier är: Dilbert, Sigges Lagun, Helge, Herman Hedning och X&Y(Mad)
Mitt heraldiska intresse bygger på mitt intresse inom ämnena: Statskunskap, Historia och Konst. Jag är också nybörjare inom numismatik.
Mina starkaste områden är: föreningsorganisation och demokrati. Har verkat inom olika organissationer på både regional och riksnivå.
---------------------------------------------------------------------------
Orcan den är lugn och fin. Om du inte är pingvin.
--------------------------------------------------------------------------- |
 |
|
|
Hammarsten
Novis

Sweden
2 Posts |
Posted - 19 Mar 2007 : 22:56:37
|
Salve alla. Jag heter Håkan Hammarsten 39 år.Bor och är född i Västerås.Jobbar som Rustmästare/museitekniker/museivärd på Västerås slott. Tränar historisk fäktning med UES enligt regler från 1300tal.Liechtenauer/Ringeck.Sen är USA bilar mitt stora intresse,jag har en Edsel 58 i garaget. Mitt heraldiska intresse fick jag rätt tidigt men visste inget om hur man gör med vapen och om jag fick anta ett vapen. Mvh Håkan Hammarsten |
 |
|
|
enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts |
Posted - 20 Mar 2007 : 10:17:48
|
quote: Originally posted by Claes Johansson
Så vapnet blir i fält av guld en svart späckhuggare med fält i silver? |
 |
|
|
jesper wasling
Moderator

Sweden
1330 Posts |
Posted - 20 Mar 2007 : 12:59:31
|
Jag har hållt på med heraldik sedan sent 80-tal och kom med i SHF:s styrelse redan 1993. Föreningen blev jag medlem i 1987. Skrev boken "Heraldiken i Sverige" (2001) tillsammans med Magnus Bäckmark, var redaktör för "Heraldik för nybörjare" (2005) och dessutom handlade min magisteruppsats om häroldsämbetet i Norden under senmedeltiden. SHS styrelse kom jag med i 2003, men lämnade den 2005.
Jag bildade Borås Heraldiska Förening tillsammans med Stefan Bede (också med i SHF:s styrelse sedan 1993) och Magnus Persson. BHF har nu återuppstått och dess aktiviteter kan ses här: www.heraldik.se/bhf
Släktvapnet antog vi i familjen tidigt på 90-talet, men idén går tillbaka till 1987. Vapnet visar faktiskt ingen vase, vilket vore det naturliga, utan en avhuggen härve. Skillnaden är egentlig mer akademisk för en vase kan mycket väl sägas vara just en avhuggen kärve. Hjälmprydnaden är korpvingar, inte örnvingar som annars är det vanliga. Det syftar på släktgården Onsered (Odensred). Släktnamnet kommer däremot från en annan gård som heter Vasared i samma Tvärredssocken. Mina rötter är synnerligen västgötska åt alla håll men någonstans på 1600-talet lär vi ha en inflyttad smålänning, möjligen hallänning *ler*.
Min huvudinriktning inom heraldiken är den teoretiska biten för någon konstnär är jag inte. Men med datorer kan man göra underverk.
Intresset för heraldiken kom som sagt på 80-talet när jag höll på med rollspel samt hade en kärleksaffär med allt som var brittiskt. Numera föredrar jag faktiskt Tyskland, men det är en annan historia.
Utanför heraldiken ägnar jag mig åt skrivande (är journalist) och åt min familj (fru och två barn) samt åt andra aktiviteter. En hel del politik blir det faktiskt numera.
********************* Jesper Wasling sek. SHF - www.heraldik.se ordf. BHF - www.heraldik.se/bhf ordf. SHI - www.heraldik.se/socken |
Edited by - jesper wasling on 19 Jul 2007 20:19:15 |
 |
|
|
Claes Johansson
Härold

Sweden
282 Posts |
Posted - 20 Mar 2007 : 18:12:30
|
quote: Originally posted by enar
quote: Originally posted by Claes Johansson
Så vapnet blir i fält av guld en svart späckhuggare med fält i silver?
Nja Admin har lekt lite med min avatar. 
Avataren är övre halvan av det vapen jag och Jesper jobbar med.
För att bilda en tradition så följer jag det goda exemplet med "den gröna stubben" och gör en "Blue Orca". 
För övrigt kan jag nu officiellt meddela att jag med min signatur. Hedrar Johanna Hellström som enda kvinnliga styrelse medlem i SHF;s styrelse. 
Nu när man inte längre kan gå ut hugga ner folk till höger och vänster med svärd för att visa sin ridderlighet. Så är det väl bara kvar att skriva och recitera odrägligt romantiska dikter till kvinnorna.

---------------------------------------------------------------------------
--------------------------------------------------------------------------- |
 |
|
|
enar
Rikshärold

Sweden
1200 Posts |
Posted - 21 Mar 2007 : 07:56:32
|
Jag heter alltså Enar, är 30+ och min väg in i heraldiken är via intresset för grafisk form i alla sina yttringar. Som formgivare är själva idén med heraldik; att det är innehållet och inte bilden som är vapnet, nästan provocerande och därför intressant. Som vanligt (?) är det mest jag i min omgivning som är intresserad, varför rätt få vapen jag ritat verkligen blivit antagna. Däribland det egna vapnet, men det är på gång nu (?).
Mitt bidrag på Heraldica består ofta i att illustrera vapentankar, jag är hyfsat snabb på att visualisera både på egen hand och att klippa ihop något. Detta som beslutsstöd, vill man sedan ha något ordentligt gjort, får man vända sig till en heraldisk konstnär.
Jag är utbildad arkitekt och arbetar på LTU Träteknik som doktorand, med något år kvar innan disputation. Bland diverse andra uppdrag sitter jag i Västerbottens hembygdsförbund och satt tidigare i Skellefteå museums styrelse. Jag har fru, barn och kombi.
Släkten har de senaste 600 åren bott i norsjöbygden, Västerbottens inland, även om jag och familjen (fru och halvannat barn) nu är kustbor och bor i Skellefteå. Jag är släkt med alla andra västerbottningar.
Som radikalfeminist har jag givetvis svårt för en del halvgamla åsikter som dröjt sig kvar inom heraldiken och sedermera upphöjt till tradition, såsom agnatiskt arv och särsköldar för kvinnor. Men å andra sidan trivs jag som bäst med folk som inte alltid tycker som jag.
Mer brukar finnas att läsa på min hemsida. |
Edited by - enar on 11 Apr 2007 15:27:25 |
 |
|
|
Snødugg
Vapenkung

Norway
461 Posts |
Posted - 22 Mar 2007 : 01:14:39
|
Gratulerer med nytt forum! Pussig at det flyttet i det jeg endelig kom igang her inne, hehe. Vel, så får jeg presentere meg en gang til.
Navnet er altså Geir Nordhus, født i Oslo i 1975, og når jeg blir stor skal jeg bli lektor i historie. Derfor flytter jeg til Trondheim over påske, og begynner på NTNU Dragvoll til høsten. Har fått meg bolig i "Thomas Angells Stuer" fra 1770, midt i byen.
Vanskelig å si hva som gjorde at jeg fikk sterk interesse for heraldikk, men tror det kom av at mine besteforeldre stadig tok meg med til museene i Oslo. På ett eller annet tidspunkt fikk jeg øynene opp for disse rare bildene av løver og hint som til stadighet dukket opp.
Tegnet mitt første våpen på barneskolen, og siden har jeg laget våpen for scoutgrupper, familie, venner og kjente. Litteratur om emnet fikk jeg lånt på biblioteket. Etterhvert som lommepengene strakk lenger enn til "Donald Duck" og "Fantomet", kjøpte jeg bøker selv. "Norske kommunevåpen" fra 1987 var i så måte den reneste åpenbaring.
Ble medlem av NHF i 1997, og valgt inn i styret på årsmøtet i 2000. Har sammen med KSS skrevet og redigert Våpenbrevet siden 2001.
Til avataren: Våpenet ble antatt av min far i 2001 for bruk av slekten. Farsslekten har røtter i Trøndelag, Nordland og Troms. Det er et talende våpen: Trappegavlen spiller på "hus", feltet bestrødd med snøkrystaller antyder en nordlig breddegrad. Skjønt, i andre deler av verden ville vi vel blitt hetende "Høyhus", eller "Langt-til-fjells".. Mitt alias "Snødugg" spiller på scout/speiderfenomenet å overnatte i snøhule, som jo kan være en våt opplevelse iblant.
Download Photo/File: galla.jpeg.JPG 172.82 KB
* Mvh Geir Nordhus
Medlem SHS, NHF, SHF, NFS, HSS
VERE FURIS! |
 |
|
|
Arosilta
Lekman

Sweden
15 Posts |
Posted - 24 Mar 2007 : 00:42:42
|
Hej, allihop!
Jag är född i Tammerfors, Finland men är uppvuxen i Göteborg, Sverige.
Mitt intresse för heraldik började någon gång i slutet på 80-talet. Intresset bestod egentligen bara av att jag bläddrade i böcker om heraldik på biblioteket. Till en början enbart för att jag tyckte bilderna var så fina. Jag tycker fortfarande om att bläddra i heraldikböcker och se på alla vackra vapen. Men efterhand så började jag att läsa i böckerna och ta reda på varför vapnen såg ut som dom gjorde. Det där med att det var blasoneringen och inte bilden som var viktig, det gillade jag också. Sedan var det någon gång tidigt på 90-talet som tanken slog mig att jag skulle kunna göra ett vapen till mig själv. Att komponera ett vapen gick fort. Jag fick en ganska klar bild i huvudet direkt men det var först 1993 som jag tecknade vapnet. Och nu när Svenskt Vapenregister inrättats fick jag äntligen ur den berömda tummen och skickade in en ansökan.
|
 |
|
|
jonar242
Härold

Sweden
232 Posts |
Posted - 11 Apr 2007 : 14:38:42
|
Hej alla!
Min ingång in i heraldiken är att ha läst alldeles för mycket Prins Valiant...
1998 tog släktforskningen en oväntad vändning som gjorde att min pappa ville anta ett vapen för en ny gren av folk som heter Arnell. Mer om det på förra forumet. Därefter har det rullat på.
Mitt specialintresse är faleristik, d.v.s. läran om bärbara utmärkelser. Jag har skrapat ihop till en FMvplM och är hedersriddare av ungerska Vitézorden.
Annars arbetar jag som handläggare för utbildningsfrågor på kristdemokraternas riksdagskansli och är förlovad med en moderat dito. Jag har två barn på halvtid, bor sedan i höstas i ett litet hus i Enskede.
Information not shared is lost
http://arnell.cc/ http://www.vitezirend.org/ |
 |
|
|
Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1504 Posts |
Posted - 11 Apr 2007 : 19:33:51
|
quote: Originally posted by jonar242
bor sedan i höstas i ett litet hus i Enskede.
Aha, det är därför den nya regeringen har varit så generös mot villaägarna... |
 |
|
|
n/a
deleted

12 Posts |
Posted - 18 May 2007 : 14:07:05
|
hahaha !
Det var ju bara för att den förra regeringen inte kunde räkna. D v s lägga ihop minus och plus och se vad som är antagna värden och reella värden. När intellekt och känslor blandas så att det inte går att se vad som är vad - så ligger andra saker bakom. Det är motsättningen mellan landsbygd och stad och symbolvärden för rikedom som kortsluter logiken. Jag har en del roliga räkneexempel som jag skulle kunna utveckla lite men jag har ju redan sagt för mycket här redan.
Låt istället kommentaren symbolisera min presentation av mig.
;) |
 |
|
|
Elias Granqvist
Moderator

Sweden
816 Posts |
Posted - 18 May 2007 : 18:06:06
|
Det är väl dags att presentera mig också.
Jag heter Elias Granqvist, både här och i verkligheten. Jag bor i Hässelby i Stockholm, är stockholmare i fjärde generation på pappas sida men har också rötter i Småland och Skåne. Min fru är från Finland. Jag är jurist och jobbar på Skatteverket. På fritiden är jag kommunalpolitiskt aktiv (m) samt har hund.
Jag har varit heraldiskt intresserad sedan i mitten på 1980-talet, jag var väl 12-13 år när jag fick upp ögonen för heraldik när jag tittade i en uppslagsbok och fick upp ett uppslag med färgplanscher i ämnet. Jag var intresserad av flaggor redan tidigare, men eftersom jag är intresserad av historia och heraldiken har en längre historia än vexillologin, så koncentrerade jag mitt intresse till heraldiken i stället. Jag tilltalas också av heraldikens bundna formspråk med ett begränsat antal tinkturer och den stilisering av bilderna som finns. Mest är jag intresserad av teoretisk heraldik och territoriella vapen; precis som Enar tycker jag att det finns vissa gamla drag inom personheraldiken som skulle behöva reformeras, även om jag nog inte vill gå ifrån den agnatiska arvsprincipen för vapen. |
 |
|
|
Anders S
Vapenkung

Finland
579 Posts |
Posted - 25 May 2007 : 14:51:22
|
Jag presenterade mig visst på det gamla forumet, men det är inte så aktuellt längre...
Jag är född 1970 och började med heraldiken som liten kis i början på 80-talet. Det var väl intresse för riddare (bla. Ivanhoe på TV) och allmänt nyfikenhet på symbolspråket i de vapen man kunde se i kyrkor och längsmed landsvägarna. Fick tag i några böcker i ämnet och sen var det kört...undrar om heraldikberoende kan diagnostiseras som sjukdom 
Har studerat jord- och skogsbruk vid Helsingfors Universitet, jobbar fn. i försäkringsbranschen och som deltidsjordbrukare på hemgården. Född i Karis och bor nu i Sjundeå, båda i Västra Nyland. Förutom heraldik är jag intresserad av historia i alla dess former (speciellt militärhistoria), natur, spinnfiske, trädgård samt sysslar med möbelsnickeri till husbehov.
Styrelseledamot i Heraldiska Sällskapet i Finland, sekreterare i Collegium Heraldicum Fennicum. Sitter också i den kommitté i HSiF som godkänner nya vapen till vapenregistret (specialområde: svenskspråkig vapenbeskrivning - förekommer sporadiskt ). Upprätthåller CHF:s vapenarkiv över vapen i Finland under alla tider (2 hyllmeter hemma i arbetsrummet..)
Har publicerat mig så smått i våra heraldiska tidskrifter och stod för illustrationsarbetet i kollegan Petteri Järvis bok "Heraldiikka ja historia" som kom år 2000. Har designat och tecknat ett antal vapen, främst för vänner och bekanta. Trivs bäst i nordisk medeltids- och 1500-talsheraldik.
Detta vad jag kom på nu i en hast...
http://www.sjundea.fi/sve/forst.htm
Anders "heraldik by perkele" Segersven
|
Edited by - Anders S on 25 May 2007 15:23:27 |
 |
|
|
Templar
Vapenkung

Sweden
431 Posts |
|
|
MrMR
Novis
Sweden
1 Posts |
Posted - 15 Jun 2007 : 10:59:43
|
Oh.. hej alla. Jag heter Martin Rutberg, är född 1978 och har ett intresse för heraldik. Jag är jätteny här, har förstått att det här är ett gammalt forum i ny tappning så jag tar chansen att slinka in. Vet inte riktigt hur jag ska presentera mig mera.... är en i skrivande stund förhoppningsvis snart utexaminerad hydrogeolog boende i Uppsala. |
 |
|
|
K_Wiklund
Lekman

Sweden
10 Posts |
Posted - 18 Jul 2007 : 20:18:46
|
Hej alla heraldikintresserade.
Mitt namn är Kristoffer Wiklund. Jag är 23 år gammal och har alltid bott i Filipstad. Jag är mer eller mindre en historiegalen bokmal. Mitt heraldikintresse började mer eller mindre när jag var liten på 80-talet och läste om riddare och medeltiden.
Det blev väl inte ett speciellt allvarligt intresse förrän 1996-1997 då jag för första gången läste den helt underbara boken "Heraldisk Bilderbok tillägnad H.K.H. Kronprins Carl Gustaf" av Arvid Berghman. Sen dess har jag ritat massor av olika sköldar och är väldigt hemma med den engelsk/franska språkblandningen som används i engelsk blasonering. Jag skulle gärna vilja ha en personlig vapensköld som kanske kan ärvas om jag får barn men det är något för framtiden.
"Pro jure et populo" -Sigismund |
Edited by - K_Wiklund on 18 Jul 2007 20:21:06 |
 |
|
|
Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1504 Posts |
Posted - 19 Jul 2007 : 22:51:00
|
quote: Originally posted by K_Wiklund
"Pro jure et populo" -Sigismund
Hej och välkommen. En liten undran beträffande "Pro jure et populo": Är du Sigismund-anhängare, din jävel? Här på forumet får vi visserligen inte diskutera politik - men eftersom jag är beundrare av hertig Karl kan jag inte låta bli att fråga. |
 |
|
|
Anders S
Vapenkung

Finland
579 Posts |
Posted - 20 Jul 2007 : 09:16:12
|
Jag anar ett spöke från Klubbekrigets dagar i luften... Här i Finland höll vi ju på Sigismund 
Anders Segersven |
 |
|
|
Mats Persson
Rikshärold

Sweden
1504 Posts |
Posted - 20 Jul 2007 : 11:19:05
|
quote: Originally posted by Anders S
Här i Finland höll vi ju på Sigismund
Ja, den där "Järnmarsken" Claes Fleming på Åbo slott har jag alltid betraktat som en skurk. Synd att han hann dö innan han fick sina gärningars lön. Annars skulle han, precis som resten av banditerna, ha fått sluta sina dagar på Linköpings torg den 20 mars 1600.
Illasinnade propagandister har påstått att hertig Karl efter slaget vid Stångebro lovat skurkarna en rättegång med utländska, opartiska domare. Men i Linköping förnekade Karl att han någonsin givit ett sådant löfte - och inte skulle väl han ljuga? Men även om han, rent hypotetiskt, hade givit löftet, så måste man tänka på att här gällde det alldeles speciellt skurkaktiga personer. Därför kan ett löfte hit eller dit inte spela så stor roll. Så här säger hertig Karl i Snoilskys vackra dikt "Vita frun":
Min faders verk eller riksens råd, ettdera det gällde - då fejd utan nåd. De syftat åt Sveriges hjärterötter och huvu'na lades för deras fötter.
Hmm... jag har en känsla av att vi börjar fjärma oss från heraldiken... 
|
 |
|
|
Anders S
Vapenkung

Finland
579 Posts |
Posted - 20 Jul 2007 : 11:41:08
|
Men han fick ju dra honom i skägget i alla fall...
Download Photo/File: Fleming.jpg 13.66 KB
Personligen har jag alltid tyckt att hertig Karl hade ärvt alla Gustav Vasas sämre egenskaper i potens två; snarstucken, kolerisk, häftig och småsint.
Men Sigismund var igen en ganska mjäkig typ..
Anders Segersven |
 |
|
Topic  |
|