Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker
Home | My Files | Profile | Register | Active Topics | Members | Private Messages | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Alla forum
 Allmänt forum för heraldik
 Heraldisk debatt
 H.C.Ørsted
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jochen
Härold

Germany
131 Posts

Posted - 25 Feb 2009 :  10:23:02  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
Hej,

Jeg indrømmer at mit spørgsmål vedrørende H.C.Ørsted var vanskelig at uppdage, gemt i en tråd om Ætten Gadolin….

jag har et nyt projekt - denne gang angår det Hans Christian Ørsted.

Gérard Michon fandt en s/hv-afbildning af H.C.Øs broder Anders Sandøe Ørsteds våben som Elefantridder.

Desværre er billedet af temmelig dårlig kvalitet....

Er der nogen som kunde hjelpe mig videre, med blason eller et billede kanske...?

Et vigtigt spørgsmål er også - hvilken ret at føre våbenet havde nog Hans Christian...?

mvh

Jochen

Sunil Saigal
Lekman

34 Posts

Posted - 25 Feb 2009 :  19:26:39  Show Profile Send Sunil Saigal a Private Message  Reply with Quote
Jochen,

Her er et farvebillede af Anders Sandøe Ørsteds elefantridderskjold fra Ridderkapellet i Frederiksborg Slotskirke. Desværre er fotografiet lidt uskarpt, da skjoldet hænger i et mørkt hjørne af kapellet, så teksten på bogen i skjoldet og mottoet er ikke klar. Jeg håber alligevel, at det er til hjælp.

Hvilken ret broderen H.C. Ørsted havde til våbenet skal jeg ikke kunne sige. Det er et typisk, ikke særlig originalt, juristvåben, og kan derfor formodes at være antaget af A.S. - H.C var jo naturvidenskabsmand. Om han derfor har brugt dette våben, et andet eller slet intet ved jeg ikke.

Download Photo/File: OeRSTEDAndersSandoe.jpg
175 KB

Sunil Saigal
Go to Top of Page

Ronny Andersen
Härold

Denmark
151 Posts

Posted - 25 Feb 2009 :  20:15:04  Show Profile  Visit Ronny Andersen's Homepage Send Ronny Andersen a Private Message  Reply with Quote
Her er broderen, H.C. Ørsteds våben som Storkorsridder. Som det ses, er det næsten samme våben; 1. felt henviser til H.C. Ørsteds mest berømte gerning, opdagelsen af elektromagnetismen. Jeg tror også, at bogen i det nederste adskiller sig derved, at den i H.C. Ørsteds våben bærer teksten: "Naturlovene ere Fornuftlove." Mit bud er, at begge brødres våbener er komponerede i forbindelse med deres optagelser i hhv. Elefant- og Dannebrogordenen - det er meget typisk for denne periodes nykomponerede våbener.

/Ronny

Download Photo/File: HCOersted.jpg
197.32 KB

NEC CELERANS NEC CESSANS
------------------------
Kongelig våbenmaler
Styrelsesmedlem i SHS
Go to Top of Page

Jochen
Härold

Germany
131 Posts

Posted - 25 Feb 2009 :  20:19:17  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
Sunil og Ronny:

Mange tak !!!!!!

mvh

Jochen
Go to Top of Page

Sunil Saigal
Lekman

34 Posts

Posted - 26 Feb 2009 :  10:02:31  Show Profile Send Sunil Saigal a Private Message  Reply with Quote
Der er ingen tvivl om, at de to våbener er skabt som pendanter til hinanden, eller rettere at H.C Ørsteds våben formodentlig er en pendant til lillebroderens våben, da H.C. blev Storkors af Dannebrogordenen i juni 1847, mens A.S. blev elefantridder allerede 1 januar samme år - men vist allerede forinden var "hvid ridder" og vel må have haft våbenet da.

Det iøvrigt også muligt, at både mottoet foroven og inskriptionen i bogen i skjoldet skal opfattes som "svarende" til hinanden. Efter at have forsøgt at manipulere fotografiet af våbenet for A.S. mener jeg at kunne tyde, at mottoet foroven skal være "Vitam impendere vero", altså noget i retning af risikere livet for sandheden. H.C.'s motto er jo "Sandhed i kærlighed". Jeg mener også at kunne tyde ordet "Lov" eller "Loven" i inskriptionen i bogen i A.S.'s våben (hvilket ville være naturligt) - men jeg er ikke sikker på resten. Jeg troede først, det var "Med Lov skal man Land bygge" fra fortalen til Valdemar II (Sejr)'s Jyske Lov (som også står skrevet på Københavns Domhus i dag), men det mener jeg ikke, det kan være. Det kan være Ronny kan hjælpe.

Stilen på de to våbener er jo vældig tidstypisk med hjelmklædet kommende fra hjelmens indre - men H.C.'s storkors og ordensbånd i Ridderbogen er ganske fint malet.

Sunil Saigal
Go to Top of Page

Ronny Andersen
Härold

Denmark
151 Posts

Posted - 26 Feb 2009 :  16:22:58  Show Profile  Visit Ronny Andersen's Homepage Send Ronny Andersen a Private Message  Reply with Quote
Her er A.S. Ørsteds våben som Elefantridder - han var også Storkors af Dannebrog, som kæden om skjoldet viser. I bogen står der faktisk: Med Lov skal man Land bygge. Valgsproget er ganske rigtigt: Vitam impendere vero.

/Ronny

Download Photo/File: ASOersted.jpg
86.67 KB

NEC CELERANS NEC CESSANS
------------------------
Kongelig våbenmaler
Styrelsesmedlem i SHS
Go to Top of Page

Sunil Saigal
Lekman

34 Posts

Posted - 04 Mar 2009 :  17:50:28  Show Profile Send Sunil Saigal a Private Message  Reply with Quote
quote:
Originally posted by Ronny Andersen

I bogen står der faktisk: Med Lov skal man Land bygge. Valgsproget er ganske rigtigt: Vitam impendere vero.

Jamen, der kan man jo bare se ...

Tak for det. Interessant, at storkorskæden er med i elefantridderbogen. Er det almindeligt? Er det også brugt i moderne tid, f.eks. for Mærsk McKinney Møller og Niels Bohr?

Sunil Saigal
Go to Top of Page

Ronny Andersen
Härold

Denmark
151 Posts

Posted - 04 Mar 2009 :  22:56:30  Show Profile  Visit Ronny Andersen's Homepage Send Ronny Andersen a Private Message  Reply with Quote
Nej, alle former for kæder og bånd er gledet ud af Ridderbøgerne i løbet af 1800-tallet - men jeg kan da sige at den nuværende våbenmaler har besluttet at genindføre dem ;-)

/Ronny

NEC CELERANS NEC CESSANS
------------------------
Kongelig våbenmaler
Styrelsesmedlem i SHS
Go to Top of Page

Jochen
Härold

Germany
131 Posts

Posted - 15 Mar 2009 :  09:33:50  Show Profile  Visit Jochen's Homepage Send Jochen a Private Message  Reply with Quote
H.C.Øs våben er nu online:

http://home.att.net/~numericana/arms/oersted.htm

Tak igen

Jochen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
Heraldica - Forum för nordiska heraldiker © 2007 Svenska Heraldiska Föreningen Go To Top Of Page