| Author |
Topic  |
|
|
anglia
Vapenkung

|
Posted - 2005/03/16 : 12:18:14
|
Kan man använda sig utav tecknet för planeten Uranus, som bygger på bokstaven H från upptäckaren, sir William Herschels, namn. Tecknet symboliserar "totala plötsliga omvälvningar, oberäknelighet, modern vetenskap, anarki och förstörande av etablerade ordningar."
Finns det andra symboler för motsvarande?
Se bif. skiss.
Download Attachment: Herschel.jpg 18.83 KB
|
| Bene vive |
Country: Sweden
| Posts: 310 |
|
|
Alexander
Vapenkung

|
Posted - 2005/03/16 : 12:36:17
|
Ja det går nog. Bokstäver ska man inte ha med, men tecken som tex för järn och koppar går bra.
|
| ---Alexander--- |
|
| Posts: 886 |
 |
|
|
Elias Granqvist
Vapenkung

|
Posted - 2005/03/16 : 21:09:58
|
Det går alldeles utmärkt. Det finns flera exempel på vapen med liknande tecken.
|
| - Elias Granqvist, jur.kand., skattejurist - |
|
| Posts: 383 |
 |
|
|
anglia
Vapenkung

|
Posted - 2005/03/16 : 21:34:06
|
Elias,
Vart kan jag finna exempel på detta?
|
| Bene vive |
|
 |
|
|
patrik_e
Persevant

|
Posted - 2005/03/16 : 22:03:56
|
Har en släktbok (Ekestubbe Vikers slägten av J_Johansson) där det finns en sida med detta tecken. Vad kan det vara för något, är det typ någon sorts tecken för de som inte kunde skriva riktigt eller? Eller ifrån vilken gård man kom?

|
| // Patrik |
|
| Posts: 93 |
 |
|
|
Jesper Wasling
Moderator

|
Posted - 2005/03/17 : 12:49:23
|
det är ett bomärke och de som använde det kunde definitivt skriva, i annat fall förstår man knappast bomärken heller.
Dessa bomärken var mer förknippade med gård/hushåll/fastighet än med person och kan jämföras med företagslogotyper. Användes av många borgare under medeltiden liksom bland bönder, olik mycket i olika landskap. Där namnteckning används tidigt försvinner bomärket, ex Västergötland.
|
____________________ Jesper Wasling * sekreterare i SHF * ordförande i BHF * ordförande i SHI ¤ Bloggar här: http://wasling.blogspot.com/ |
|
| Posts: 1291 |
 |
|
|
patrik_e
Persevant

|
Posted - 2005/03/17 : 14:08:28
|
Då hade jag ju någorlunda rätt iaf :) jag tror att detta märke var ifrån 1600-talets mitt ungefär.
|
| // Patrik |
|
| Posts: 93 |
 |
|
|
Daniel H
Vapenkung

|
Posted - 2005/03/24 : 10:58:52
|
I Västerbotten förekom bomärken ända in på 1900-talet.
|
|
| Posts: 504 |
 |
|
|
Elias Granqvist
Vapenkung

|
Posted - 2005/03/24 : 19:06:05
|
De tecken som ofta används för att symbolisera planeter och grundämnen finns t.ex. i några svenska kommunvapen, nästan uteslutande hänsyftande till gruvdrift i respektive trakt: Arjeplog (månen står här för silver), Avesta, Borlänge, Boxholm, Degerfors, Fagersta, Falun, Finspång, Gällivare, Hällefors, Karlskoga, Kiruna, Laxå, Ljusnarsberg, Norberg, Oxelösund, Sala, Sandviken, Skellefteå (solen står för guldfyndigheter i Boliden), Vansbro, Åtvidaberg, Älvsbyn (sol för guld) och Östhammar. Gislaved har ett liknande tecken, som betyder gästgivargård.
|
| - Elias Granqvist, jur.kand., skattejurist - |
|
| Posts: 383 |
 |
|
|
anglia
Vapenkung

|
Posted - 2005/09/06 : 11:47:15
|
Är det någon som kan visa mig vart man kan finna en bild på internet för Sir William Herschels vapensköld ?
|
| Bene vive |
|
 |
|
|
Awdaniec
Vapenkung

|
|
|
anglia
Vapenkung

|
Posted - 2005/09/06 : 13:01:05
|
Jag läste den intressanta artikeln från David B Appleton "New Directions in Heraldry" där jag läste blasoneringen för Sir William Herschel,
"Argent, on a mount vart a representation of the ´forty-feet reflecting telescope´ with its apparatus proper, a chief azure, threon the astronomical symbol of Uranus or
|
| Bene vive |
|
 |
|
|
Awdaniec
Vapenkung

|
|