Svenska Heraldiska Föreningen - Heraldica
Username:
Password:
Save Password

Register
Forgot Password?
  Hem   Forum     Ansvariga   FAQ     Register
Aktuella Trådar | Aktuella Polls | Medlemslista | Vilka är online | Medlemmarnas vapen | Sök | Statistik  | Fotoalbum
[ Aktiva medlemmar: 0 | Anonyma medlemmar: 0 | Gäster: 7 ]  [ Totalt: 7 ]  [ Newest Member: Snødugg ]
 All Forums
 Allmänt forum för heraldik
 Heraldisk debatt
 Symboler inom heraldiken
 Forum Locked |   Printer Friendly
Author Previous Topic: SHF:s vapenregister Topic Next Topic: En adlig titel, kanske?  

anglia
Vapenkung

Posted - 2005/03/16 :  12:18:14  Show Profile
Kan man använda sig utav tecknet för planeten Uranus, som bygger på bokstaven H från upptäckaren, sir William Herschels, namn.
Tecknet symboliserar "totala plötsliga omvälvningar, oberäknelighet, modern vetenskap, anarki och förstörande av etablerade ordningar."

Finns det andra symboler för motsvarande?

Se bif. skiss.

Download Attachment: Herschel.jpg
18.83 KB
Bene vive

Country: Sweden | Posts: 310

Alexander
Vapenkung

Posted - 2005/03/16 :  12:36:17  Show Profile
Ja det går nog. Bokstäver ska man inte ha med, men tecken som tex för järn och koppar går bra.

---Alexander---

Country: Sweden | Posts: 886 Go to Top of Page

Elias Granqvist
Vapenkung

Posted - 2005/03/16 :  21:09:58  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage  Send Elias Granqvist an ICQ Message
Det går alldeles utmärkt. Det finns flera exempel på vapen med liknande tecken.

- Elias Granqvist, jur.kand., skattejurist -

Country: Sweden | Posts: 383 Go to Top of Page

anglia
Vapenkung

Posted - 2005/03/16 :  21:34:06  Show Profile
Elias,

Vart kan jag finna exempel på detta?

Bene vive

Country: Sweden | Posts: 310 Go to Top of Page

patrik_e
Persevant

Posted - 2005/03/16 :  22:03:56  Show Profile  Click to see patrik_e's MSN Messenger address
Har en släktbok (Ekestubbe Vikers slägten av J_Johansson) där det finns en sida med detta tecken.
Vad kan det vara för något, är det typ någon sorts tecken för de som inte kunde skriva riktigt eller? Eller ifrån vilken gård man kom?

// Patrik

Country: Sweden | Posts: 93 Go to Top of Page

Jesper Wasling
Moderator

Posted - 2005/03/17 :  12:49:23  Show Profile  Visit Jesper Wasling's Homepage
det är ett bomärke och de som använde det kunde definitivt skriva, i annat fall förstår man knappast bomärken heller.

Dessa bomärken var mer förknippade med gård/hushåll/fastighet än med person och kan jämföras med företagslogotyper. Användes av många borgare under medeltiden liksom bland bönder, olik mycket i olika landskap. Där namnteckning används tidigt försvinner bomärket, ex Västergötland.

* ordförande i SHI
¤ Bloggar här: http://wasling.blogspot.com/

Country: Sweden | Posts: 1291 Go to Top of Page

patrik_e
Persevant

Posted - 2005/03/17 :  14:08:28  Show Profile  Click to see patrik_e's MSN Messenger address
Då hade jag ju någorlunda rätt iaf :) jag tror att detta märke var ifrån 1600-talets mitt ungefär.

// Patrik

Country: Sweden | Posts: 93 Go to Top of Page

Daniel H
Vapenkung

Posted - 2005/03/24 :  10:58:52  Show Profile
I Västerbotten förekom bomärken ända in på 1900-talet.

Country: Sweden | Posts: 504 Go to Top of Page

Elias Granqvist
Vapenkung

Posted - 2005/03/24 :  19:06:05  Show Profile  Visit Elias Granqvist's Homepage  Send Elias Granqvist an ICQ Message
De tecken som ofta används för att symbolisera planeter och grundämnen finns t.ex. i några svenska kommunvapen, nästan uteslutande hänsyftande till gruvdrift i respektive trakt: Arjeplog (månen står här för silver), Avesta, Borlänge, Boxholm, Degerfors, Fagersta, Falun, Finspång, Gällivare, Hällefors, Karlskoga, Kiruna, Laxå, Ljusnarsberg, Norberg, Oxelösund, Sala, Sandviken, Skellefteå (solen står för guldfyndigheter i Boliden), Vansbro, Åtvidaberg, Älvsbyn (sol för guld) och Östhammar. Gislaved har ett liknande tecken, som betyder gästgivargård.

- Elias Granqvist, jur.kand., skattejurist -

Country: Sweden | Posts: 383 Go to Top of Page

anglia
Vapenkung

Posted - 2005/09/06 :  11:47:15  Show Profile
Är det någon som kan visa mig vart man kan finna en bild på internet för Sir William Herschels vapensköld ?

Bene vive

Awdaniec
Vapenkung

Posted - 2005/09/06 :  12:29:16  Show Profile
Det finns rätt så många astrologiska symboler

http://www.astrologia.pl/astrologia/symbole.htm

Beklagar språket - översätter om behövet uppstår

MJM

Country: Sweden | Posts: 421 Go to Top of Page

anglia
Vapenkung

Posted - 2005/09/06 :  13:01:05  Show Profile
Jag läste den intressanta artikeln från David B Appleton "New Directions in Heraldry" där jag läste blasoneringen för Sir William Herschel,

"Argent, on a mount vart a representation of the ´forty-feet reflecting telescope´ with its apparatus proper, a chief azure, threon the astronomical symbol of Uranus or

Bene vive

Awdaniec
Vapenkung

Posted - 2005/09/06 :  13:31:09  Show Profile
Sir William Herschel CoA finns på sidan

http://home.att.net/~numericana/arms/#herschel

MJM

Country: Sweden | Posts: 421 Go to Top of Page
  Previous Topic: SHF:s vapenregister Topic Next Topic: En adlig titel, kanske?  
 Forum Locked |   Printer Friendly
Jump To:
Svenska Heraldiska Föreningen - Heraldica © 2000-2002 Snitz Forums 2000 Go To Top Of Page